Original title:
Procedurální modelování kůry stromů
Translated title:
Procedural Modeling of Tree Bark
Authors:
Laitoch, Petr ; Beneš, Jan (advisor) ; Kahoun, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Even though procedural modeling of trees is a well-studied problem, realistic modeling of tree bark is not. However, the more general techniques of texture syn- thesis, including texture-by-numbers, may be helpful for modeling tree bark. Tex- ture synthesis is a process of generating an arbitrarily large texture similar to an input image. This method is capable of generating homogeneous textures. This is not enough as many types of bark are inhomogeneous. Texture-by-numbers improves texture synthesis by further guiding the process with provided label maps to allow the generation of even inhomogeneous textures. Many texture-by- numbers algorithms are not currently implemented. In this thesis, we implement a promising texture-by-numbers algorithm along with algorithms for generating the required label maps. This combination of algorithms creates a pipeline for synthesizing realistic tree bark textures based on a single small input image. We test out the pipeline on samples of multiple types of real-world tree bark images and discuss the results. We further suggest multiple directions for improving the employed techniques.I přes to, že se procedurální modelování stromů těší značné pozornosti, u re- alistického modelování kůry stromů to tak není. Existující obecnější algoritmy syntézy textur, včetně techniky zvané "textura-dle-čísel" (anglicky texture-by- numbers), by však mohly být při generování kůry stromů užitečné. Syntetizo- vání textur je proces vytváření libovolně velkých textur podobných předloze. Tato metoda je schopna generování homogenních textur. To není dostatečné, neboť některé typy kůr jsou nehomogenní. Metoda "textura-dle-čísel" vylepšuje tvorbu textur bližším naváděním syntézy pomocí poskytnutých řídících map, čímž umožní generovat i nehomogenní textury. Mnoho algoritmů typu "textura-dle- čísel" není momentálně implementováno. Součástí této práce je implementace slibného algoritmu typu "textura-dle-čísel" společně s algoritmy určenými na vytváření potřebných řídících map. Vytvoříme tak uskupení algoritmů schopné tvorby realistických textur kůry stromů na základě jednoho malého obrázku kůry na vstupu. Následně otestujeme toto uskupení na vzorku obrázků z různých ka- tegorií kůr reálných stromů a výsledky prodiskutujeme. Dále navrhneme možná vylepšení použitých postupů.
Keywords:
procedural modeling modelling tree bark; procedurální modelování strom kůra
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99752