Original title:
Zpětná vazba v procesu řízení a vedení nelékařského zdravotnického personálu a řízení jeho pracovního výkonu
Translated title:
Feedback in the management and leadership of non-medical healthcare professionals and management of their work performance
Authors:
Houžvičková Zvelebilová, Růžena ; Růžička, Michal (advisor) ; Trpišovský, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své diplomové práci se zabývám problematikou zpětné vazby v procesu řízení a vedení nelékařského zdravotnického personálu a řízení jeho pracovního výkonu. Mým cílem bylo ozřejmit a porozumět zpětnovazebnímu procesu mezi podřízeným a nadřízeným, konkrétně mezi všeobecnými sestrami / ošetřovateli a staničními sestrami. Jako vedlejší záměr jsem si stanovila odhalit potenciální oblasti rozvoje manažerských kompetencí a navrhnout případná řešení, která by přispěla k efektivnímu řízení pracovního výkonu pomocí zpětné vazby. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části začínám s vymezením pojmu zpětné vazby a dále představuji témata: zpětná vazba v sociální komunikaci, zpětná vazba v procesu řízení pracovního výkonu a výkonnou motivaci. V empirické části prezentuji výzkum s použitím kvalitativní metodologie, kde umožňuji čtenáři nahlédnout do uvedené problematiky z pohledu podřízených (všeobecných sester / ošetřovatelů) a nadřízených (staničních sester). Klíčová slova: zpětná vazba, sociální komunikace, pracovní výkon, nelékařský zdravotnický personál, všeobecná sestra, ošetřovatel, zdravotnictví, ošetřovatelství, výkonová motivace.In my dissertation, I discuss the problematic of feedback in a leadership of medical non- doctor personnel and in directing its working performance. My aim was to comprehend and elucidate the process of feedback between superior and subordinate personnel, specifically between bedside nurses/assistive personnel and a charge nurse. As a secondary objective, I decided to investigate potential areas for improvement in leading management and to suggest possible advancements, which could contribute to more effective directing of work performance through the use of feedback. The dissertation is divided into two parts, theoretical and empirical. In the first theoretical part, I begin with defining the meaning of feedback. Following, I introduce topics that include: feedback in social communication, feedback in the process of directing work performance and work motivation. In the second empirical part, I present research conducted with the use of qualitative methodology, where the reader can view the discussed problematic from the perspective of subordinate (bedside nurses/assistive personnel) and superior (charge nurses) personnel. Key words: feedback, social communication, work performance, medical non-doctor personnel, bedside nurse, assistive personnel, healthcare, nursing, work motivation
Keywords:
assistive personnel; bedside nurse; feedback; healthcare; medical non-doctor personnel; nursing; social communication; work motivation; work performance; nelékařský zdravotnický personál; ošetřovatel; ošetřovatelství; pracovní výkon; sociální komunikace; výkonová motivace; všeobecná sestra; zdravotnictví; zpětná vazba
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99684