Original title:
Marketingová segmentace starší populace
Translated title:
Marketing segmentation of the elderly market
Authors:
Spěváková, Kristýna ; Zezulková, Markéta (advisor) ; Halada, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (Abstrakt) Bakalářská práce se zabývá problematikou marketingové segmentace trhu se zaměřením na populaci nad 55 let. První část práce zprostředkovává teoretické ukotvení tohoto fenoménu, kdy jsou vyloženy klíčové segmentační přístupy a segmentace je zařazena do širšího strategického rámce společně s targetingem a positioningem. Zároveň nechybí aktuální témata a debaty v rámci marketingové segmentace, přičemž důraz je kladen na polemiku ohledně validity marketingové segmentace starší populace čistě na základě věku. Praktická část pojednává o autorčině výzkumu založeném na datech z databáze MML-TGI, jehož cílem je odhalit rozdíly mezi kohortami starší populace a zároveň tyto kohorty charakterizovat. Dalším posláním výzkumu je potvrdit si předpoklad, že segmentace starší populace s užitím věku jako exkluzivního segmentačního kritéria bez přihlédnutí k dalším konzumentským specifikům v rámci této skupiny není vhodná.(Abstract) The bachelor thesis deals with the issue of marketing segmentation with a focus on the population over 55 years of age. First part of the thesis conveys the theoretical framework of this phenomenon, where key segmentation approaches are presented and segmentation itself is incorporated into a wider strategic framework along with targeting and positioning. At the same time, current topics and debates within the marketing segmentation are elaborated, with the emphasis on the controversy over the validity of the age-based segmentation of the elderly market. The practical part presents author's research based on data from the MML-TGI database, which aims at revealing the differences between the cohorts of the older population and at the same time it aims at characterizing these cohorts. Finally, another mission of the research is to confirm the assumption that the segmentation of the elderly population with age as an exclusive segmentation criterion without recognizing various differences between members of this group is not appropriate.
Keywords:
55+; elderly; market; marketing communications; MML-TGI; Segmentation; strategy; 55+; marketingová komunikace; MML-TGI; Segmentace; starší konzumenti; strategie; trh
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99185