Original title:
Návrh testovacího zařízení pro test opotřebení axiálních kloubů řízení
Translated title:
Design of a test rig for a wear test of inner ball joints
Authors:
Blecha, Martin ; Pavlík, Jan (referee) ; Knoflíček, Radek (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem několika variant testovacího zařízení pro testy axiálních kloubů řízení osobních vozidel. Jednotlivé konstrukční varianty jsou hodnoceny na základě hodnotící matice a poté je vybrána nejlepší varianta. Zvolená konstrukční varianta obsahuje kompletní návrh včetně 3D modelů a pevnostních analýz, které se soustředí na nejvíce namáhané konstrukční uzle. Tyto konstrukční uzle jsou řešeny pomocí metody konečných prvků. Hydraulika a hydraulické prvky jsou řešeny stávajícím vybavením testovací laboratoře. V závěru této práce je řešena analýza rizik nové konstrukce a její ekonomické zhodnocení.
This diploma thesis deals with the design of several variants of test rig for tests of axial ball joints of passenger cars. The individual design variants are evaluated based on the evaluation matrix and then the best option is selected. Selected proposal includes a complete design including 3D models and strength analyses that focus on the most stressed construction nodes. These design nodes are solved using the finite element method. Hydraulics and hydraulic elements are equipped by the existing equipment from a test lab. At the end of this thesis is solved risk analysis of the new construction and its economic evaluation.
Keywords:
axial ball joint; bet plate; linear hydraulic actuator; passenger car; risk analysis; test bench; test rig; wear test; analýza rizik; axiální kloub; osobní automobil; přímočarý hydromotor; test opotřebení; testovací lavice; testovací zařízení; železobetonová deska
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/83350