Original title:
Možnosti využití hudebních činností u dětí s narušenou komunikační schopností v MŠ- logopedické třídě
Translated title:
The Possibilities of Using Musical Activities for Children with Impaired Communication Ability in Kindergarten- in Speech Therapy Class
Authors:
SMETANOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti u předškolních dětí a rozvojem jejich percepčně-motorických dovedností za pomoci hudební činnosti. Hlavním cílem práce je vytvořit zásobník činností pro podporu dovedností u této cílové skupiny. Dílčím cílem je vyzkoušet, zda lze vytvořený zásobník využít v pedagogické praxi a při běžném chodu mateřské školy. Teoretická část bakalářské práce se věnuje vývoji řeči, narušené komunikační schopnosti, zejména diagnózám dyslálie a opožděný vývoj řeči. Práce dále mapuje specifika předškolního věku, legislativní rámec předškolního vzdělávání a vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami. Poslední kapitola je věnována oblasti hudební a zásadám pro vedení hudební činnosti u dětí. K dosažení stanoveného cíle byla zvolena kvalitativně orientovaná výzkumná strategie. Po třech týdnech přímého pozorování skupiny dětí byly na základě zjištěných informací vytvořeny kazuistiky jednotlivých dětí zvolené výzkumné skupiny. Závěry vyplývající z pozorování byly také uplatněny při sestavování zásobníku činností. Vytvořený zásobník se stal praktickou inspirací pro přímou práci s dětmi. Pomocí analýzy videozáznamů byla aktivita zhodnocena a byly zdůrazněny nedostatky a pozitiva při její realizaci. Vytvořený zásobník obsahuje také metodickou strukturu, takže je možné jej využít v přímé práci pedagogů mateřských škol. Materiál by také mohli ocenit rodiče a uplatnit jej při procvičování dovedností svých dětí.The bachelor thesis is concerned with communication disorders in preschool aged children and progress their perceptual and motor skills by musical activities. The main aim of the thesis is to create a collection of activities to support the children's skills. The partial aim is to try using the collection in practise during standard kindergarten's operation Theoretical part of the bachelor thesis deals with speech development, speech disorders, especially dyslalia and delayed speech development. The thesis is also aimed on specifics of preschool age, legislature of preschool education and education of children with special needs. The final chapter writes about musical field and principles of conducting musical activities in kindergarten. To achieve the set target, a qualitative research strategy was chosen. During three weeks of direct observation of preschool group, case studies of the children were created based on the results. The results were used for creating of collection of activities. The created collection was directly applied in practice. The work was evaluated by means of analysis of video recordings, while at the same time were accented its disadvantages and advantages. The collection of activities contains methodical structure, so it can be used in practice of teachers in kindergarten. The material could be appreciated by parents as well and used during practising their children's skills.
Keywords:
Communication Disorder; Delayed Speech Development; Dyslalia; Musical Activity.; Preschool Age; Speech Therapy Class; dyslálie; hudební činnost.; logopedická třída; Narušená komunikační schopnost; opožděný vývoj řeči; předškolní věk Citation: SMETANOVÁ, Kateřina. Možnosti využití hudebních činností u dětí s narušenou komunikační schopností v MŠ- logopedické třídě. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/54633