Název:
Adaptace dětí vyrůstajících v pěstounské péči do předškolního zařízení
Překlad názvu:
Adaptation of children growing up in foster care in pre-school facilities
Autoři:
JIRÁSKOVÁ, Zdislava Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce popisuje průběh adaptace dětí vyrůstajících v pěstounské péči do předškolního zařízení. Hledá odpověď na otázku, zda je tento proces odlišný od procesu adaptace dětí vyrůstajících v biologických rodinách a zda je pro dítě z pěstounské péče přínosné stávat se součástí kolektivu vrstevníků. Také se zaměřuje na přístup předškolních pedagogů k tomuto tématu, jejich otevřenost, informovanost a připravenost na integraci těchto dětí do běžného kolektivu. Teoretická část práce se zabývá adaptací a náhradní rodinnou péčí. Během výzkumné části práce byly zrealizovány tři hloubkové rozhovory. V praktické části práce jsou uvedeny nejpodstatnější úryvky z rozhovorů, které z velké části odpovídají na výzkumné otázky. Tyto úryvky byly doplněny vlastním komentářem a podloženy odbornou literaturou. Výsledky práce ukázaly, že adaptace je natolik individuálním procesem, že nelze paušalizovat proces adaptace dětí z pěstounských rodin. Ovšem všichni participanti se shodli na tom, že děti z pěstounských rodin mají specifické chování a že kolektiv vrstevníků je pro tyto děti přínosem. Výzkum také ukázal, že přístup pedagogů je vřelý a téměř vždy profesionální. This bachelor thesis describes how children growing up in foster care adapt to preschool facilities. It tries to answer the question if this process is different for children living with their biological families and if it is beneficial for the child from foster care to integrate with its peers. It also focuses on the approach of preschool teachers to this issue, their openness, knowledge of the issue and their readiness to integrate these children with the rest of the class. The theoretical part deals with the notion of adaptation and substitute family care. During the research, three in-depth interviews were conducted. In the practical part, the most important segments of the interview, that were included, largely answer the research questions. These segments were completed by my own comments supported publications on this topic. The results of the thesis showed that the adaptation is such an individual process that we cannot generalize the process of adaptation of children from foster care. However, all the participants in this study agreed that children from foster care show specific behavior and that their integration with their peers is beneficial. Research also showed that the approach of the teachers is fervent and almost always professional.
Klíčová slova:
adaptace; potřeby dítěte; pěstoun; pěstounská péče; adaptation; child needs; foster care; guardian Citace: JIRÁSKOVÁ, Zdislava. Adaptace dětí vyrůstajících v pěstounské péči do předškolního zařízení. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/51343