Original title:
Vnímání času u předškolních dětí
Translated title:
Perceiving time with preschool kids
Authors:
BÍCHOVÁ, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá rozvojem vnímání času u dětí předškolního věku. Předkládá řadu praktických činností, jejichž prostřednictvím je možné dětem tuto oblast zábavnou i poučnou formou přiblížit. Cílem práce je předložit metodické návrhy na činnosti vedoucí k rozvoji vnímání času, uskutečnit realizaci projektů a zjistit jejich efektivitu. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na kognitivní vývoj dítěte v předškolním věku a popisuje možnosti projektové výuky. Praktická část obsahuje čtyři projekty, které byly naplánovány a zrealizovány ve třídě se skupinou předškolních dětí ve věku pět až šest let, a jejich závěrečné vyhodnocení. Projekty jsou zaměřené na rozvíjení orientace v čase a jejich účinnost byla ověřena zmapováním předchozích dovedností formou rozhovorů s dětmi a opakováním rozhovoru se stejnými otázkami po ukončení projektu.The bachelor thesis deals with the development of the time perception of preschool children. It submits a number of the practical activities which provides this field to the children in an enjoyable and edifying way. The aim of this thesis is to offer the methodical concepts of activities leading to the development of the time perception, to realize the projects and to find out their effectiveness. This work is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part is focused on the cognitive development of the preschool child and it describes the possibilities of the project lessons. The practical part is consist of four projects, which were planned and realized in the class of preschool children from five to six years old, it also includes the final evaluation. The projects are aimed at the development of orientation in time, and their influence was proved by eliciting the previous skills via the interviews with the children that were done before and after the projects.
Keywords:
cognitive development; Preschool children; project lesson; time perception; kognitivní vývoj; projekt; předškolní věk; vnímání času Citation: BÍCHOVÁ, Lucie. Vnímání času u předškolních dětí. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/51064