Original title:
Measurement, analysis and improving noise properties of railway wheelsets
Translated title:
Měření, analýza a zlepšení hlukových vlastností železničních dvojkolí
Authors:
Boháč, T. ; Šeděnka, M. ; Smutný, J. ; Pazdera, L. ; Pešek, Luděk Document type: Papers Conference/Event: International Wheelset Congress /15./, Praha (CZ), 2007-09-23 / 2007-09-27
Year:
2007
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Within the long-term development of railway wheels with vibration and noise absorbers manufactured in the Bonatrans Group a.s., their numerical modelling is in process as well as their dynamic and vibro-acoustic testing in laboratories and in operation. This article provides a brief description of the methodology of operational measurements of the railway wheels noise with and without absorbers including the results obtained on the basis of the analyses of the measurements in the underground in Boston and Prague and on the test ring of the reference track in Cerhenice. The effectiveness of the applied absorbers resulting in reduction of the noise of moving vehicles on various tracks during various travelling modes is evident from the results.Během dlouhodobého vývoje železničních kol s tlumiči vibrací a hluku vyráběných v Bonatrans Group a.s. probíhají vedle numerického modelování jejich vlastností i dynamické a vibro-akustické zkoušky v laboratořích i v provozních podmínkách. Tento článek uvádí stručný popis metodiky provozních zkoušek hluku železničních kol s tlumiči i bez tlumičů a obsahuje výsledky analýzy zkoušek prováděných v Metru Boston a Metru Prahy a zkušebním okruhu v Cerhenicích. Účinnost použitých tlumičů při pohlcování hluku kol u jedoucích vozidel na různých tratích při různých režimech jízdy je patrná z těchto výsledků.
Keywords:
absorber; noise; railway wheel Project no.: CEZ:AV0Z20760514 (CEP), GA101/05/2669 (CEP) Funding provider: GA ČR Host item entry: 15th International Wheelset Congress
Institution: Institute of Thermomechanics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0154590