Original title:
Pohybové činnosti pro rozvoj obratnosti předškolních dětí
Translated title:
Physical activities for preschool children to develope their dexterity
Authors:
HLASOVÁ, Zuzana Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce nabízí pedagogům inspiraci pohybových her s předškolními dětmi. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část pojednává o charakteristických změnách, ke kterým dochází v předškolním věku. Popisuje změny ve fyziologickém a psychologickém vývoji a detailněji rozebírá motorický vývoj předškolních dětí. Další kapitola se zabývá pohybovými činnostmi, principy zatěžování a pohybovými omezeními předškolních dětí. Poslední kapitola teoretické části se věnuje především pohybovým dovednostem, zejména však pohybové obratnosti. Výzkumná část předkládá výsledky dotazníkového šetření, jež vyplňovali rodiče předškolních dětí. V praktické části je vypracován blok pohybových her, které vedou k rozvoji obratnosti dětí. Hry jsou do celků rozděleny podle pomůcek, na hry s míči, s padákem, s barevnými koberečky a hry bez pomůcek. U každé hry je nastíněn popis, motivace a konkretizovaný výstup. Navíc jsou uvedeny poznámky, na co si dát pozor v každé hře, které vznikly na základě praxe. This bachelor thesis offers teachers inspiration how to perform physical games with preschool children. The work consists of theoretical and practical parts. The theoretical part discusses the characteristic changes that occur in the preschool age. It describes changes in physiological and psychological development and discusses in detail motor development of preschool children. The next chapter deals with physical activities, principles of loading and physical limitations of preschool children. The last chapter of the theoretical part focuses on motor skills especially on physical dexterity. Research section presents the results of the questionnaires, which were filled by parents of preschool children. A block of physical games leading to children dexterity development is drafted in the practical part. Games are divided into units based on the using equipments, games with balls, parachute, coloured rugs, games without equipment. Each game is outlined by a description, motivation and a specified output. Additional notes from practise can help how to give a special attention by each game.
Keywords:
motor skills; physical activity; physical dexterity; preschool age; motorika; obratnost; pohybová aktivita; pohybová dovednost; předškolní věk Citation: HLASOVÁ, Zuzana. Pohybové činnosti pro rozvoj obratnosti předškolních dětí. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/46973