Original title:
Využití literárního příběhu v logopedické prevenci v mateřské škole
Translated title:
The literal story use for the logopaedic prevention in kindergarten
Authors:
VANÍKOVÁ, Šárka Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na logopedickou prevenci v mateřské škole a aktivity, které napomáhají správnému vývoji řeči a komunikačním dovednostem. Teoretická část se zaměřuje na řeč a řečový vývoj. Dále je vymezen termín a obsah logopedické prevence v MŠ. Práce poukazuje na význam četby v předškolním věku z hlediska rozvoje dítěte a jeho komunikativních kompetencí, charakterizuje literární příběh a jeho možnosti využití v logopedické prevenci. Na závěr teoretické části je uveden rámcový přehled literatury pro děti s příběhem. V praktické části byl vytvořen vzdělávací program, napomáhající v oblasti logopedické prevence. Obsahuje pět integrovaných tematických celků, vycházejících z literárních textů. Tento program byl realizován v MŠ a následně evaluován podle evaluačního plánu.The bachelor thesis is focused on the logopaedic prevention in the kindergarten and the activities, which help to the correct speech development and the comunicative skills. The theoretical part refers to the speech and speech development. There is also decribed the term: logopaedic prevention in the kindergarten. The thesis looks down to the significant influence of reading books and stories in the pre schooling age regarding the child development and his/her comunicative competences, it presents the literal story and the possibilities of its usage within the logopaedic prevention.The frame list of useful literal resources with child stories is stated at the end of the theoretical part.The education programme helping in the area of logopaedic prevention was created in the practical part of the thesis. It contains five intergrated thematic topics rising from the literal texts.This programme was used and realised in the kindergarten and evaluated consequently according to the evaluation plan.
Keywords:
comunicative competence; kintergarten; literal story; logopaedic prevention; speech; speech development; komunikativní kompetence; literární příběh; logopedická prevence; mateřská škola; vývoj řeči; řeč Citation: VANÍKOVÁ, Šárka. Využití literárního příběhu v logopedické prevenci v mateřské škole. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/46847