Original title:
Rodiči vnímané genderové stereotypy v mateřské škole a postavení učitelky a učitele
Translated title:
Parents' perception of gender stereotypes in kindergarten and position of female and male teachers
Authors:
LORENCOVÁ, Martina Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá tím, jak rodiče předškolních dětí vnímají genderové stereotypy v mateřské škole a jaký vliv a postavení má podle nich učitel a učitelka. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje kapitoly týkající se předškolního vzdělávání, genderových stereotypů a postavení učitelky a učitele. Jsou zde zmíněny také výzkumy týkající se řešené problematiky. V empirické části jsou zmapovány výsledky kvantitativního výzkumu, kde je cílem zjistit postoj, názor rodičů předškolních dětí na genderové stereotypy v mateřské škole a vliv učitelky a učitele. Dílčími cíli je určit rozdílnost v názorech matek a otců, rozdíly v názorech rodičů dívek či chlapců a rozdíly v názorech rodičů z úplných a neúplných rodin.The aim of the present thesis is to describe parents'of preschool children perception of gender stereotypes and the influence that female and male teachers have on the children. The thesis is divided into two parts a theoretical part and an empiric part. In the theoretical part there are chapters dealing with preschool education, gender stereotypes and position of female and male teachers. Researches dealing with the matter are also discussed in the previously mentioned chapters. The empiric part includes results of quantitative research. The aim of this research is to discover the approach of the parents and their opinions on the matter of gender stereotypes in nursery schools and the influence of female and male teachers on the children. The following aims are to define the difference in approaches of mothers and fathers, the differences in approaches of parents of girls and boys and the differences in approaches of parents from single-parent families and nuclear families.
Keywords:
gender; gender stereotypes; male in nursery school; position of male teacher in nursery school; preschool education; gender; genderové stereotypy; muž v MŠ; postavení učitele MŠ; předškolní vzdělávání Citation: LORENCOVÁ, Martina. Rodiči vnímané genderové stereotypy v mateřské škole a postavení učitelky a učitele. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/46607