Original title:
Postoje žáků staršího školního věku k výtvarnému umění
Translated title:
Attitudes of Secondary School Pupils to Visual Arts
Authors:
HÁTLOVÁ, Jana Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá postoji žáků staršího školního věku k výtvarnému umění. Práce je rozdělena do dvou částí. V rámci teoretické části je pozornost nejdříve zaměřena na samotného žáka z pohledu vývojové a sociální psychologie. Následující část je věnována postojům z pohledu obecné a sociální psychologie. Dále je řešena problematika vzdělávacích institucí a jejich kurikulárních dokumentů s přihlédnutím na výtvarný obor, zda výstupy předmětu splňují určité cíle vizuální gramotnosti. V teoretické části práce jsou též zmíněny metody, formy a činnosti zprostředkovávání výtvarného umění. Empirická část práce se věnuje výzkumnému šetření otázky: "Jaké jsou postoje žáků staršího školního věku k výtvarnému umění?" Pro zjištění odpovědí je zvolen kvantitativní výzkum kombinující dotazníkovou formu šetření a metodu sémantického diferenciálu.This master thesis investigates attitudes of pupils aged 13 to 15 to visual arts. The work is divided into two sections. Within a theoretical section, the focus is on pupils from the point of view of developmental and social psychology. The following section is dedicated to attitudes from the perspective of general and social psychology. Afterwards, the issue of educational institutions and their curricular documents concerning visual arts is discussed - whether the output of the subject fulfils particular goals of visual literacy. The theoretical section also mentions methods, forms and actions which can be used to mediate visual arts. An empirical section researches an answer to the question: "What are the attitudes of pupils aged 13 to 15 to visual arts?" In order to find out the answer, a quantitative research combining questionnaires and a method of semantic differential is conducted.
Keywords:
attitudes; developmental psychology; Framework Education Programme; pupil aged 13 to 15; quantitative research; questionnaire; semantic differential; social psychology; visual arts; dotazník; kvantitativní výzkum; postoje; RVP; sociální psychologie; sémantický diferenciál; výtvarné umění; vývojová psychologie; žák staršího školního věku Citation: HÁTLOVÁ, Jana. Postoje žáků staršího školního věku k výtvarnému umění. České Budějovice, 2017. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/44861