Original title:
Turbulent characteristics inside urban intersection
Translated title:
Turbulentní charakteristika uvnitř městské křižovatky
Authors:
Kellnerová, Radka ; Jaňour, Zbyněk Document type: Papers Conference/Event: International conference Experimental fluid mechanics 2007, Liberec (CZ), 2007-10-28 / 2007-10-30
Year:
2007
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The wind-tunnel experiment checked the central symmetry for the inlet conditions and the flow inside an one case of symmetric model. For approaching flow, central asymmetry of y- and z-component of velocity between the right and left side of tube was detected. Nonetheless, the model of urban intersection has a dominant role in flow up to the 1.5 height of building and just mild asymmetry was found here. For elimination of these discrepancies the influence of wind direction and model arrangement suppressing the lateral flow was tested. The main reason for asymmetry was appeared to be a position of the mounted probe of LDA measuring facility. The turbulent characteristics obtained inside the model were analysed using Quadrant analysis technique. This helped to understand the structure of momentum flux in lower surface layer called the roughness sublayer.Experiment prověřil osovou symetrii nabíhajícího proudění a jeden případ proudění kolem symetrického modelu. Pro y- a z- složku rychlosti byla detekována asymetrie mezi pravou a levou stranou. Nicméně, model městské křižovatky má dominantní vliv na proudění až do výšky 1,5 násobku výšky budov, a zde se asymetrie zmírnila. Pro další eliminaci této odchylky byl testován vliv směru větru a potlačení laterálních proudù. Hlavní příčina asymetrie se ukázala být pozice namontovaného měřícího zařízení LDA. Turbulentní charakteristiky získané na modelu byly dále analyzovány Kvadrantovou analýzou. Metoda pomáhá objasnit strukturu toku hybnosti v přízemní vrstvě nazvanou městský baldachýn.
Keywords:
inlet condition; LDA facilities; symetry; wind-tunnel Project no.: CEZ:AV0Z20760514 (CEP) Host item entry: Experimental fluid mechanics 2007, ISBN 978-80-7372-273-9
Institution: Institute of Thermomechanics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0154294