Original title:
Romští žáci a výuka občanské výchovy na základních praktických školách
Translated title:
Roma pupils and the civic education on practical primary schools
Authors:
STROPNICKÁ, Kristýna Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí v systému základního speciálního školství. Cílem práce je zachytit specifika této výuky se zaměřením na analýzu výuky občanské výchovy na základních praktických školách ve vztahu k romským žákům. Teoretická část práce je zaměřena na současnou situaci romské menšiny v ČR vzhledem k systému českého školství. Práce též stručně popisuje postavení a situaci romské menšiny v ČR. Pozornost je dále věnována specifikům a problémům ve vzdělávání romských dětí, které jsou často vzdělávány na základních praktických školách. Součástí teoretické části je rozbor vzdělávacích programů základních praktických škol, konkrétně výuky občanské výchovy a začlenění průřezových témat do výuky, zejména multikulturní výchovy. Jako zdroj informací o výuce občanské výchovy na základních praktických školách je využíván Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s LMP a Školní vzdělávací program Základní praktické školy ve Vimperku. Práce se soustředí také na možnosti realizace občanské výchovy v kurikulu. Praktická část je zaměřena na didaktické zpracování témat multikulturní výchovy na Základní praktické škole ve Vimperku.The diploma thesis deals the phenomenon of education of Roma children in the system of special elementary education. The aim of the thesis is to capture the specifics of this education focusing on the analysis of the civic education on primary practical schools in context of relationships to Roma pupils. The theoretical part is focused on the current situation of the Roma minority in the Czech republic. The work briefly describes the history of the Roma minority and the current situation of Roma people in the modern society. Most attention is paid to the Czech primary educational system, especially teaching Roma pupils on practical primary schools. The work briefly deals with the current changes in the educational system, so called inclusive education too. The practical part is focused on the methodology of the multicultural education themes, on the second degree of an elementary practical school in Vimperk.
Keywords:
civic education; ethnic identity of Roma people; FEP EE- LMD; inclusive education; multicultural education; primary practical school; Roma people in the Czech Republic; etnická identita Romů; inkluzivní vzdělávání; multikulturní výchova; občanská výchova; Romové v ČR; RVP ZV-LMP; základní škola praktická Citation: STROPNICKÁ, Kristýna. Romští žáci a výuka občanské výchovy na základních praktických školách. České Budějovice, 2016. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/43550