Název:
Rozvoj fonologických a morfologických schopností dětí před nástupem do školy
Překlad názvu:
Development of the phonological and morphological abilities of children before the school age.
Autoři:
HOLEČKOVÁ, Petra Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce je zaměřena na prediktory čtenářských dovedností jakožto faktory ovlivňující rozvoj čtenářské gramotnosti. V předškolním věku je možné zjistit rizika pro další vývoj čtenářských dovedností, je potřeba se zaměřit na jednotlivé oblasti percepčně motorických a kognitivních funkcí, díky nimž je počáteční čtenářství úspěšné či nikoli. Důležitým prediktorem jsou fonologické schopnosti, do této oblasti však významné zasahuje ortografie jazyka. V českém prostředí (transparentní ortografie, charakterizována blízkostí psané a mluvené formy řeči) hrají významnou roli také schopnosti morfologické. Cílem práce je zmapovat rizika pro další vývoj čtenářských dovedností a naznačit možnosti snížení těchto rizik systematickou prací s dětmi v podmínkách běžné mateřské školy. Teoretická část je zaměřena na dítě předškolního věku, na jednotlivé oblasti percepčně motorických a kognitivních funkcí, které počáteční dovednosti ovlivňují. Teoretická část osvětlí také pojmy školní zralost a připravenost. V praktické části bude provedeno šetření dvou skupin dětí předškolního věku, v rámci něhož budou sledovány u dětí vybrané proměnné (fonologické a morfologické schopnosti). S první experimentální skupinou bude následně pracováno. Experimentální skupina by byla porovnávána s kontrolní skupinou, která bude ponechána přirozenému vývoji. Poté bude provedeno opakované testování a zjištěny rozdíly.The thesis is focused on predictors of reader´s abilities as factors influencing the development of readers literacy. At pre-school age is possible to identify the risks for further development of reader´s abilities. It is necessary to focus on individual areas of perceptual motor and cognitive functions that make initial reading successful or not. An important predictors are phonological skills. This area is, however, greatly influenced by language orthography. In the Czech language (transparent orthography characterized by the closeness of written and spoken form of speech) morphological abilities play a significant role. The goal of this thesis is to analyze the risks for further developmentof reader´s abilities and to indicate the possibilities for reducing these risks by systematic work with children in ordinary nursery school. The theoretical part is focused on children at pre-school age, the individual areas of perceptual motor and cognitive functions which influence the initial skills. Theoretical part also explains concepts of school maturity and readiness. In the experimental part, two groups of children at pre-school age will be investigated and chosen variables (phonologicaland morphological abilities) will be monitored. There will be additional work with the first group, the second group (control group) will not be influenced in any way. The two groups will be compared and differences will be determined.
Klíčová slova:
fonetika; fonologie; morfologie; předškolnívěk; školní zralost a připravenost; morphology; phonetics; phonology; pre-school age; school maturity and readiness Citace: HOLEČKOVÁ, Petra. Rozvoj fonologických a morfologických schopností dětí před nástupem do školy. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/42637