Original title:
Výchova a vzdělávání podle zásad salesiánské pedagogiky
Translated title:
Education and training according to the principles of Salesian pedagogy
Authors:
SOCHOROVÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná bakalářská práce se snaží postihnout a představit řád salesiánů, počínaje jejich zakladatelem a původcem vůdčích myšlenek, Janem Boskem. Vznik a zásadní teze salesiánů jsou úzce spjaty právě s Boskem, proto je mu věnována samostatná první kapitola. Druhé a třetí téma se opět obrací k historii, tentokrát se autorka zaobírá působením řádu ve světě i na území Československa, potažmo samostatné ČR. Vzhledem k politickým poměrům před r. 1989 bylo pro církevní řády, salesiány nevyjímaje, téměř nemožné se více prosadit nábožensky, o vlivu v oblasti pedagogiky nemůže být vůbec řeč. Společně s popisem situace před r. 1989 je náplní druhé kapitoly stručný popis vývoje salesiánů v Československu po pádu komunistického režimu a následně v samostatné ČR. Jádro celé práce je soustředěno do čtvrté, závěrečné, části, která pojednává o hlavních bodech salesiánské pedagogiky, její metodice a v neposlední řadě o možnostech jejího využití. Po představení historie nám závěrečná kapitola předkládá salesiánský řád jako velice aktuální vzhledem k jeho pedagogickým aktivitám, tím spíše významným, s přihlédnutím k faktu, že v současné době alternativní a minoritní pedagogické styly jsou stále častěji vyhledávaným prostředkem vzdělání či alespoň cílem naší zvědavosti. The bachelor thesis aims to present the Salesians starting with the founder of the fiary, and the leader, Jan Bosko. The major salesian propositions are closely linked with Bosko, therefore the first chapter is concentrated on Bosko´s life and work. The second and the third chapters turn once again to history, this time the author deals with Salesian worldwide activities as well as describing first and following years of the fiary in Czechoslovakia and afterwards in the Czech Republic. The inthroned political conditions before 1989 had very big impact on religion, fairies and their activities. Together with the description of the situation before 1989 the second chapter describes Salesian evolution in Czechoslovakia and in the Czech Republic after the Velvet revolution. The substance of the thesis is concentrated in the fourth chapter which deals with the main points of Salesian pedagogy, its methodology and the use possibilities. After performing the history, the final chapter shows the Salesian fiary as a very actual fiary concerning pedagogical activities. With realisation the importance of alternative pedagogical styles the Salesians are becoming more popular or at least they are goal of our curiosity.
Keywords:
Don Bosko; education; oratory; pedagogy; Salesian centres; Salesians; Don Bosko; oratoř; salesiáni; salesiánské středisko; vzdělání; výchova Citation: SOCHOROVÁ, Lenka. Výchova a vzdělávání podle zásad salesiánské pedagogiky. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/42309