Original title:
K problematice kvantity písařského výkonu u žáků 3. tříd ZŠ
Translated title:
The quantity of writing in the third year of elementary school
Authors:
JURAČKOVÁ, Jitka Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá rychlostí psaní u žáků 3. tříd základní školy. Teoretická část je zaměřena na historii písma, která zahrnuje například psací látky, písařské náčiní a historické metody psaní. Dále se zabývá současnými metodami psaní na základní škole, hygienickými a pracovními návyky, kvalitativními a kvantitativními znaky písma a specifickými poruchami učení. Výzkumná část spočívala v tom, že žáci 3. tříd základní školy přepisovali daný text po dobu dvou minut. Písmena byla poté spočítána a výsledky srovnány s tabulkami minulých let. Práce obsahuje obrázky, tabulky, grafy a ukázky písařských výkonů vybraných žáků. This diploma thesis deals with the speed of writing of pupils in the third year of elementary school. The theoretical part focuses on the history of script and it includes for instance writing substances, equipment used for writing and historical methods of writing. There are also discussed the current methods of writing on primary schools, hygienic and working habits, qualitative and quantitative signs of script and the specific learning disorders. The research part summarizes the results of the practical part of this thesis. It involved pupils in the third year of a primary school who rewrote a particular text within a two-minute time limit. After they finished, the letters were counted and the results were compared to the tables from the previous years. The thesis includes pictures, tables, graphs and examples of writing tasks of some chosen pupils.
Keywords:
hygienic and working habits; methods of writing on primary schools; qualitative and quantitative signs of script; specific learning disorders; the history of script; historie písma; hygienické a pracovní návyky; kvalitativní a kvantitativní znaky písma; metody psaní na základní škole; specifické poruchy učení Citation: JURAČKOVÁ, Jitka. K problematice kvantity písařského výkonu u žáků 3. tříd ZŠ. České Budějovice, 2016. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/40570