Original title:
Hodnota vzdělání v kontextu hodnot studentů SOŠ a SOU Písek
Translated title:
Education Value in the Context of Other Values
Authors:
VÍTKOVÁ, Petra Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá hodnotovou orientací, hodnotou vzdělání a důvody předčasných odchodů žáků ze škol a na SOŠ a SOU Písek. Teoretická se zabývá vymezením pojmů hodnota, hodnotová orientace u dospívající mládeže a determinanty, které hodnoty mladých lidí ovlivňují. Práce popisuje systém vyššího sekundárního vzdělávání v ČR a u vybraných zemí EU. Přibližuje strategii vzdělávací politiky do roku 2020 a mapuje aktuální situaci na SOŠ a SOU Písek. Pozornost je věnována výskytu jevu předčasných odchodů žáků ze škol v ČR v porovnávání s vybranými členskými státy EU a prezentuje závěry některých českých a mezinárodních výzkumů. Praktická část práce se zabývá vlastním empirickým průzkumem, který je zacílen na hodnoty vzdělání a důvody předčasných odchodů žáků na SOŠ a SOU Písek. Průzkum je zaměřen na zjištění, zda je pro dané žáky vzdělání důležité a jaké jsou konkrétní důvody předčasných odchodů žáků na této škole.This thesis deals with the topics of value orientation, value of education and reasons for early-quits schools both generally and particularly focused on SOŠ and SOU Písek. The theoretical part defines basic terms such as value, and value orientation of adolescents and determinants which influence the youth´s values. Furthermore, the thesis describes the system of higher secondary education in the Czech Republic and selected EU countries. It introduces the strategy of education policy to year 2020 and depicts the present situation at SOŠ and SOU Písek. The matter of concentration is occurrence of early-quits schools in the Czech Republic in comparison with selected EU countries. Moreover, the thesis presents findings of some Czech as well as international researches. The practical part goes into the empiric research which is focused on values of education and practical reasons of early-quits school at SOŠ and SOU Písek. The research particularly investigates the fact whether these students find education important and what the practical reasons of early-quits are at this school.
Keywords:
early school leaving/dropout; education; pupil/student; school; Secondary and Vocational School in Písek; upper secondary education; value orientation; values; hodnotová orientace; hodnoty; předčasné odchody ze škol; SOŠ a SOU Písek; vyšší sekundární vzdělávání; vzdělání; vzdělávací politika; škola; žák Citation: VÍTKOVÁ, Petra. Hodnota vzdělání v kontextu hodnot studentů SOŠ a SOU Písek. České Budějovice, 2016. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/40529