Original title:
Průřezová témata ve výuce matematiky na prvním stupni základní školy
Translated title:
Cross-Curricular subjects in the teaching of mathematics at primary school
Authors:
ŠIMANOVÁ, Vendula Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Průřezová témata ve výuce matematiky na prvním stupni základní školy popisuje možné způsoby zapojení osobnostní a sociální výchovy, výchovy demokratického občana, výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech, multikulturní výchovy, environmentální výchovy a mediální výchovy do hodin matematiky na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena na část teoretickou, praktickou a evaluační. Teoretická část práce analyzuje domácí a zahraniční poznatky k průřezovým tématům, nastiňuje vývoj kurikula ve vztahu k problematice, charakterizuje vzdělávací oblast Matematika a její aplikace RVP ZV, dále se zabývá propojením jednotlivých průřezových témat s matematikou a zkoumá jejich zapojení v současných učebnicích matematiky. Praktická část obsahuje metodické listy aktivit propojujících oblast Matematika a její aplikace s průřezovými tématy, dále uvádí organizační formy výuky a metody práce využívané v aktivitách včetně popisu jejich struktury. Evaluační část hodnotí proběhlou aplikaci aktivit v praxi z hlediska rozvoje předem stanovených matematických znalostí a dovedností a zapojení tematických celků průřezových témat. The diploma thesis "Cross-Curricular topics in the teaching of mathematics at primary schools" describes possible ways of involving personality and social education, education of a democratic citizen, education towards thinking in European and global contexts, multicultural education, environmental education and media education in primary school mathematics. The thesis is divided into a theoretical, practical and an evaluative section. The theoretical part of this thesis analyses domestic and foreign findings on cross-curricular topics, outlines the historical development of the curriculum in relation to this issue and characterizes the educational area of "Mathematics and its application RVP ZV". It further focuses on interconnecting particular cross-curricular subjects with mathematics and examines their integration in current mathematics schoolbooks. The practical part contains proposals of activities (methodical activity sheets) connecting the area of "Mathematics and its application" with cross-curricular topics. It further presents organizational teaching forms and work methods used in activities including their descriptions. The last part evaluates the application of the activities in practice in terms of the development of pre-assigned mathematical skills and knowledge and the involvement of thematic units of cross-curricular topics.
Keywords:
cross-curricular topics; education of a democratic citizen; education towards thinking within European and global contexts; environmental education; mathematics and its application; media education; multicultural education; personality and social education; environmentální výchova; matematika a její aplikace; mediální výchova; multikulturní výchova; osobnostní a sociální výchova; průřezová témata; výchova demokratického občana; výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Citation: ŠIMANOVÁ, Vendula. Průřezová témata ve výuce matematiky na prvním stupni základní školy. České Budějovice, 2016. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/38780