Název:
Logoterapeutické hodnoty v životě rodičů dětí s mentálním postižením a poruchami autistického spektra
Překlad názvu:
Using Logotherapy to Help Parents of Mentally Disabled Children to Reorganize Their Ladder of Life Values
Autoři:
SMETANOVÁ, Dana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své práci charakterizuji základní pojmy z oblasti mentálního postižení a diagnózy autismu. Snažím se nastínit náhled z morálního a pedagogického pohledu na děti s mentálním postižením a poruchami autistického spektra, jaký je smysl a míra potřeby vzdělávání a zároveň rozebírám nároky kladené na rodiče, pedagogy, sociální pracovníky. Protože se práce zabývá logoterapeutickými hodnotami rodičů dětí s mentálním postižením a poruchami autistického spektra, popisuji význam tvůrčích, zážitkových, postojových hodnot v životě člověka a rodičů těchto dětí. V celkovém kontextu se práce věnuje logoterapii s ohledem na možnou rezignaci rodičů na životní osud, který je spojen s obtížnou životní situací. Ve své práci jsem použila kvalitativní výzkum a metodu výzkumného šetření s prvky kvalitativní analýzy dat, jelikož mi tato metoda dovoluje pracovat s menšími výzkumnými soubory. Výzkum probíhal mezi rodiči dětí s mentálním postižením a poruchami autistického spektra, kteří jsou členy Asociace rodičů dětí se zdravotním postižením, nebo jejichž děti využívají služeb školy Rolnička provozované Diakonií Českobratrské církve evangelické. Cílem je zjistit, zda se v žebříčku hodnot rodičů dětí s postižením vyskytují logoterapeutické hodnoty formulované V. E. Franklem. Na závěr bylo provedeno zhodnocení získaných údajů.In my thesis, I characterise the basic terms from the sphere of mental disability and the diagnosis of autism. I try to outline the view of mentally disabled children and children with disorders of autistic spectrum from the moral and pedagogical point of view. Furthermore, I deal with the sense and the extent of the need of education. At the same time, I analyse the demands that the parents, teachers and social workers are exposed to. As this thesis deals with logotherapeutical values of parents of mentally disabled children and with disorders of autistic spectrum, I describe the meaning of values of creativity, experiences and attitudes in the life of a person and in the lives of parents of these children. In the general context, my thesis pays attention to logotherapy with the view of the possible resignation of parents to their life fate, which is connected with the difficult life situation. In my thesis, I used the qualitive research and the method of research survey mith the elements of qualitative analysis of data, as this method enables to work with the smaller research sets. The research was carried out among parents of mentally disabled children and children with the disorders of autistic spectrum. These parents are the members of the Association of Parents with Mentally Disabled Children or their children make use of the services of the school "Rolnička" which is run by the Diacony of the Czech-Brethern Evangelical Church. The aim of my thesis is to find out whether the ligotherapeutical values formed by V.E.Frankel occur in the system of values of parents of disabled children. Finally, there was carried out the evaluation of acquired data.
Klíčová slova:
autismus; logoterapeutické hodnoty tvůrčí; logoterapie; mentální postižení; motivace; postojové; zážitkové; životní smysl v logoterapii; autism; experience and attitude values; logotherapeutical values - creativity; logotherapy; mental disability; motivation; the sense of life in logotherapy Citace: SMETANOVÁ, Dana. Logoterapeutické hodnoty v životě rodičů dětí s mentálním postižením a poruchami autistického spektra. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/38119