Název:
Stav výslovnostních dovedností vybraných konsonantů u studentů v době zahájení bakalářského stupně studia
Překlad názvu:
The state of pronunciation skills of selected consonants among the students at the commencement of bachelor degree.
Autoři:
Kokešová, Michaela ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá stavem výslovnostních dovedností vybraných konsonantů u studentů v době zahájení bakalářského stupně studia. Cílem práce je zjistit úroveň výslovnosti konsonantů u studentů prvního ročníku germanistiky na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. V teoretické části je detailně popsán německý a český konsonantický systém. Následně je provedena komparace obou systému. V praktické části jsou na základě porovnání obou systémů stanoveny problematické výslovnostní jevy. Tyto jevy jsou zkoumány pomocí sluchové analýzy nahrávek studentů, kteří zahajují studium germanistiky. Studentům šetření byl předložen text, ze kterého byla vybrána slova obsahující výslovnostní problematické jevy. Zkoumanými výslovnostními jevy byly hlásky Ich-Laut ve slovech welcher a Veilchen, Ach- Laut ve slovech suchen, dachte, nach a macht, Ang-laut ve slovech ging, Jünglinge, Fasching a bringt, konsonantické /r/ ve slovech grüßten, fragten, April, prodlužující /h/ ve slovech ihr, blüht a geht, jevy aspirace (přídech) u slov Wald, schönste, April a Oktober, a asimilace (spodoba) u slov Veilchen, wird, gelb, webt a sind. Asimilace byla v práci zkoumána z pohledu znělosti. Pro vyhodnocení výsledků byla zvolena hodnotící škála správně-dobře- chybně. Nejproblémovější byla hláska Ang-Laut, protože se tento...This Bachelor thesis deals with the ability to correctly pronounce certain German consonants. The aim of this thesis is to ascertain the pronunciation abilities of new students of German studies on the Faculty of Education of Charles University. German and Czech consonant system is thoroughly described and compared in the theoretical part of this thesis. Difficult phenomena are listed, described and analyzed by the method of auditory analysis of students' recordings in the practical part. The studied phenomena were the phone Ich-Laut in the words welcher and Veilchen, Ach- Laut in suchen, dachte, nach and macht, Ang-Laut in ging, Jünglinge, Fasching and bringt, consonantal /r/ in the words grüßten, fragten, April, elongating /h/ in ihr, blüht and geht, asipiration in Wald, schönste, April and Oktober, and assimilation in words Veilchen, wird, gelb, webt and sind. Only the assimilation of voice (not articulation) was examined. The results were classified on the scale correct-good-wrong. The most difficult was the phone Ang-Laut, because the consonants appears in Czech only as an allophone of /n/ directly before the consonants /k/ and /g/. In German it's an autonomous phone. The elongating /h/ (Dehnungs-H) was pronounced correctly. Words with the change of voice in the end of the word were pronounced...
Klíčová slova:
konsonantický systém; německý jazyk; český jazyk; Consonant system; Czech language; German language