Original title:
Verbální projev učitele plavání
Translated title:
Verbal Communication of Swimming Teacher
Authors:
Šilerová, Martina ; Čechovská, Irena (advisor) ; Peslová, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Verbální projev učitele plavání Cíle: Cílem práce je evaluace kvality verbálních projevů instruktorů plavání, kteří mají rozdílné zkušenosti, znalosti, kvalifikace a rozsah praxe v plavecké výuce. Metody: Pro evaluaci projevu bylo využito metody nezúčastněného pozorování probandů, dotazování a následné detailní transkripce audiozáznamů pro přesné zpracování výsledků. Výsledky analýzy řečového projevu byly prezentovány v grafech. Výsledky: Hodnocení výsledků bylo zaměřeno na lingvistické aspekty řeči. Jedná se o nespisovné výrazy a gramaticky nekorektní vyjádření, nadbytečné výrazy, neodborné vyjádření a slang a odborné výrazy. Dále na obsahovou formu verbálního projevu z hlediska poskytování zpětné vazby, způsob pojetí verbálního projevu prostřednictvím typologie pedagogů. Rozdíly v kvalitě projevu na základě sledovaných aspektů jednotlivých probandů byly patrné. Metody, které byly aplikovány pro objektivizaci kvality projevu jsou vhodné pro analýzu verbálního projevu učitele plavání. Klíčová slova: plavecká výuka, děti, verbální komunikace, didaktická kompetenceTitle: Verbal communication of swimming teacher Objectives: The aim of this thesis is to evaluate quality of verbal speech of swimming inctructors with different experiences, knowledge, qualification and extent of practice within the swimming lesson. Methods: For evaluation of the verbal communication a method of non-participant observation of the sample was used and both interviewing and consequent detailed transcription of audiorecords for exact processing of results were also implemented. All results of verbal speech analysis were presented in graphs. Results: The evaluation of results was focused on linguistic aspects of the language. There are a few types of phrases that thesis was focused on - unscriptural, gramatically incorrect expression, redundant words, unprofessional expression and slang and professional titles. Author also studied the content of the verbal language in terms of providing of feedback and method of verbal speech conception through the typology of pedagogues. Results have confirmed the quality of language was significantly different across probands. Applied methods were found as appropriate tool for analysis of verbal speech of swimming instructors. Keywords: swimming lesson, children, verbal communication, didactical competence
Keywords:
children; didactical competence; swimming lesson; verbal communication; didaktická kompetence; děti; plavecká výuka; verbální komunikace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/96357