Original title:
Rytmicko-pohybová výchova u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
Translated title:
Rhythmic movement education of preschool children with hearing impairment
Authors:
PETRÁŠKOVÁ, Eva Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním tématem této bakalářské práce je využití rytmicko-pohybové výchovy v předškolním vzdělávání dětí se sluchovým postižením. Zabývá se novou kvalitou, která vzniká propojením hudby a pohybu. Zmíněné propojení zpřístupňuje hudbu lidem s nejrůznějším sluchovým postižením a zapojením těla do hudebních činností roste prožitek z vnímané hudby. Teoretická část práce je zaměřena na problematiku sluchového postižení a možnosti sluchové protetiky. Představuje specifika vývoje dítěte se sluchovým postižením, způsob komunikace a vzdělávání. Dále práce uvádí vlivy hudby, pohybu a jejich vzájemného propojení na člověka. V praktické části se popisuje průběh hudebních a pohybových činností na čtyřech předškolních pracovištích ve dvou MŠ pro sluchově postižené a ve dvou běžných MŠ, ve kterých jsou děti se sluchovým postižením integrovány. Na základě získaných informací a odborné literatury je vypracován blok rytmicko-pohybových činností, který autorka aplikovala v praxi.The main theme of this bachelor's thesis is the purpose of rhythmic-movement education of children with hearing impairment. It deals with a new quality which develops through the connection of music and movement. This connection makes music accessible to people with different hearing impairment and engaging body into musical activities enhances the experience of perceiving music. The theoretical part focuses on the issue of hearing impairment and possibilities of hearing prosthetics. It introduces the specifics of child with hearing impairment development, the way of their communication and education. The thesis also mentions the influence of music, movement and its connection on a person. The practical part covers the musical and movement activities carried out at four pre-school institutions two specialised pre-schools for children with hearing impairment and two ordinary pre-schools integrating children with hearing impairment. Based on the acquired information and specialised literature a series of rhythmic-movement activities was created which was implemented by the author.
Keywords:
hearing impairment; movement; music; preschool education; rhythm; rhythmic movement education; hudba; pohyb; předškolní vzdělávání; rytmicko-pohybová výchova; rytmus; sluchové postižení Citation: PETRÁŠKOVÁ, Eva. Rytmicko-pohybová výchova u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/52603