Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Porovnání terapií užívaných u dětí s mentálním a kombinovaným postižením v Mateřské škole při centru ARPIDA, o. p. s. České Budějovice a v Mateřské škole a SPC Jihlava, Demlova ul.
Original title:
Porovnání terapií užívaných u dětí s mentálním a kombinovaným postižením v Mateřské škole při centru ARPIDA, o. p. s. České Budějovice a v Mateřské škole a SPC Jihlava, Demlova ul.
Translated title:
Comparison of therapies of children with multiple disabilities and mental disabilities in the ARPIDA centre nurseryschool and Nurseryschool Demlova in Jihlava and Special
Authors:
NOVÁKOVÁ, Pavla Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá možnostmi terapií pro jedince s kombinovaným postižením v zařízeních fungujících na bázi koordinované rehabilitace. Cílem je zjistit, jaká aktivita je pro dítě s danou diagnózou nejvhodnější, kterou si nejvíce užívá. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V první polovině se zabývá vývojem dítěte od narození až do předškolního věku. Druhá kapitola se zaobírá druhy postižení. Dále jsou podrobně popsané terapie užívané v léčbě jedinců s kombinovaným postižením. Pro zjištění výsledků byly využity metody pozorování a řízené rozhovory pedagogů z MŠ při centru Arpida, o.p.s. a MŠ a SPC Jihlava, Demlova 28 a rodičů vybraných dětí. Výsledky šetření ukazují pedagogům možnosti působení na jedince a zároveň poskytují zpětnou vazbu pro další práci s dětmi s obdobným onemocněním. This thesis focuses on possibilities of therapies for individuals with combined disabilities in facilities devoted to coordinated rehabilitation. The goalis to learn which aktivity is the most suitable for each child, which they enjoy the most. The paper is composed of two parts, theoretical and practical. The first part is devoted to the development of a child from the time of birth until the preschool age. The second chapter studies frequent disabilities. Further, therapies used in treating patients with combined disabilities are described. A method of structured interviews with nursery teachers at theArpida c.i.s. and Nursery and SEC Jihlava, Demlova 28 and parents of selected children. The results show teachers possible ways a child can be affected and provide a feedback for further work with children with a similar condition.
Keywords:
child; Combined disability; coordinated rehabilitation; disability; specific education equipment; therapy; dítě; Kombinované postižení; koordinovaná rehabilitace; speciální vzdělávací potřeby; terapie; zdravotní postižení Citation: NOVÁKOVÁ, Pavla. Porovnání terapií užívaných u dětí s mentálním a kombinovaným postižením v Mateřské škole při centru ARPIDA, o. p. s. České Budějovice a v Mateřské škole a SPC Jihlava, Demlova ul.. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/51405