Original title:
Motivace a odměňování pracovníků ve středně velkém podniku
Translated title:
Motivation and remuneration of employees in a medium-sized company-mas
Authors:
TOMKOVÁ, Jana Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem této diplomové práce je analýza stavu v odměňování zaměstnanců a způsobu jejich motivace. Na základě zjištěných výsledků navrhnout případnou změnu systému.Cílem první, teoretické části je provedení syntézy odborných publikací, jejímž výstupem bude literární přehled. Průběh výzkumu je uveden v praktické části a probíhá ve zdravotní pojišťovně XY. Nejdříve je tato organizace stručně charakterizována a poté je proveden vlastní výzkum prostřednictvím dotazníkového šetření přepážkových pracovníků, vedoucích KLIPR a vedoucích projektu/shopperů je analyzován současný stav v odměňování zaměstnanců a způsobu jejich motivace. Následně je provedena analýza vlivu odměny za IMS v porovnání s přijetím IMS a motivací ke zlepšení u vedoucích KLIPR a přepážkových pracovníků. Jsou tedy porovnávána data, získaná z dotazníkového šetření s poskytnutými údaji ze strany podniku, týkající se odměn za IMS. Na závěr jsou získaná data vyhodnocena, navržena možná doporučení pro zlepšení dané situace a je vypracováno celkové shrnutí práce.The main aim of this diploma thesis is to analyse the state of remuneration of employees, the way of their motivation and suggest a possible change of the system based on the found results. The aim of the first, theoretical part is the synthesis of professional publications, the output of which will be a literary overview. The comprehensive view of the issue is set and there are analysed the most important theoretical findings relating to the medium-sized business, motivation, motivation theory, motivation and remuneration, remuneration management and its objectives, rewards and work performance, the structure and form of wages, evaluation of work, the most common forms of wages, employee benefits, MS as an instrument for motivation and remuneration. The course of the research is presented in the practical part and it is carried out in the XY health insurance company. At first, this organization is briefly described and then a self-directed research is conducted through a questionnaire survey of counter staff, client centre managers and project managers / shoppers, the current state of employee remuneration and motivation is analysed.Subsequently, an analysis of the effect of the IMS reward compared with the adoption of IMS and motivation for improvement of client center managers and counter-staff is performed. Thus the data obtained from the questionnaire survey with the data provided by the company on IMS remuneration are compared. Finally, the acquired data are evaluated, suggested recommendations for improvement of the situation and a summary of the work is drawn up.
Keywords:
employee benefits; job evaluation; medium-sized business; motivation and remuneration; motivation of employees; mystery shopping; remuneration management; remuneration of employees; structure and form of wages; the most common forms of wages; work performance; hodnocení práce; management odměňování; motivace a odměňování; mystery shopping; nejběžnější formy mezd; odměňování zaměstnanců; pracovní výkon; struktura a forma mezd; střední podnikání; zaměstnanecké výhod; způsob motivace zaměstnanců Citation: TOMKOVÁ, Jana. Motivace a odměňování pracovníků ve středně velkém podniku. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/49678