Original title:
Problematika zprostředkování abstraktního umění v galerijně-edukačních programech pro žáky 1. st. ZŠ
Translated title:
Issue of Intermediation of Abstract Art in Gallery Education Programs for Primary School Students
Authors:
KAISEROVÁ, Lenka Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá problematikou zprostředkování abstraktního umění v galerijně-edukačních programech pro žáky 1. stupně základních škol. Její teoretická část prostřednictvím teorie a historie umění nastiňuje cestu, která vedla od figurativního k nefigurativnímu zobrazování. Pojem abstrakce je dále přiblížen v rámci obecné a vývojové psychologie. Závěrečná teoretická část se zabývá zprostředkováním umění a všemi jeho souvislostmi, včetně potenciálních problémů, které se při něm mohou naskytnout. V empirické části je obsaženo výzkumné šetření s galerijními lektory, jež přináší a analyzuje jejich přístup k procesu galerijně-edukačních programů poskytujících zprostředkování nefigurativního umění žákům mladšího školního věku.This diploma thesis deals with the issue of intermediation of abstract art in gallery education programs for primary school students. Its theoretical part outlines the process from figurative to non-figurative imaging through the theory and history of art. The term of abstraction is further expounded by general and developmental psychology. The final theoretical part deals with the intermediation of art and all its connections, including potential difficulties which can occur. The empirical part contains a research with gallery lecturers, which brings and analyzes their attitude to the process of gallery-educational programs providing intermediation of non-figurative art to pupils of younger school age.
Keywords:
abstraction; child psychology; figurative art; gallery education; intermediating of art; non-figurative art; ontogenesis of human perception; abstrakce; figurativní umění; galerijní pedagogika; nefigurativní umění; ontogeneze lidského vnímání; psychologie dítěte; zprostředkování umění Citation: KAISEROVÁ, Lenka. Problematika zprostředkování abstraktního umění v galerijně-edukačních programech pro žáky 1. st. ZŠ. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/44863