Original title:
Diagnostika vybraných prekonceptů k technickému vzdělávání žáků 5. tříd ZŠ
Translated title:
Diagnosis of Selected Pre-concepts Towards Technical Education of 5th Grade Pupils of Primary School
Authors:
FICOVÁ, Tereza Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou prekonceptů a jejich diagnostikou, která byla provedena u žáků 5. tříd základních škol. V teoretické části jsou kapitoly, které se vztahují k tématům konstruktivistické pojetí výuky, postavení učitele a žáka v tomto typu vyučování, teorie prekonceptů a jejich diagnostika a primární vzdělávání spojené s předmětem technické vzdělávání. Praktická část je zaměřena na diagnostiku prekonceptů pomocí dotazníku, který se skládá z několika diagnostických metod nedokončené věty, pojmové mapy a škálování. Následně jsou výsledky zpracovány a vloženy do přehledných grafů a tabulek. The subject of this diploma is the theory of pre-concepts and their diagnosis carried out on fifth grade students of elementary schools. The theoretical part of this diploma contains chapters related to the constructivist teaching methods, the role of a teacher and students in such teaching method, theory of pre-concepts and their diagnosis and primary education in relation to the subject technical education. The practical part of this diploma focuses on the diagnosis of pre-concepts carried out by questionnaire in which several diagnostical methods have been used unfinished sentences, mind maps and scaling. Afterwards its results have been processed and expressed in transparent diagrams and charts.
Keywords:
constructivism; pre-Concepts; technical education; konstruktivismus; prekoncept; technické vzdělávání Citation: FICOVÁ, Tereza. Diagnostika vybraných prekonceptů k technickému vzdělávání žáků 5. tříd ZŠ. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/49158