Original title:
Konceptuální znalosti žáků I. stupně ZŠ o ekosystému les
Translated title:
Knowledge of primary pupils about ecology of forest
Authors:
TOMÁŠTÍKOVÁ, Petra Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá konceptuálními znalostmi žáků 1. stupně ZŠ o lesním ekosystému. Ekologické vztahy jsou v analyzovaných učebnicích zastoupeny, ale nejsou v dostatečném množství objasněny a prakticky procvičeny. Úlohy jsou zaměřené na zjištění míry porozumění vztahu mezi organismy navzájem a mezi organismy a prostředím. Úroveň znalostí žáků o vzájemných souvislostech je projevena v testových úlohách, jejichž návrh a realizaci uskutečnila autorka. Po pretestu slouží k nápravě nedostatků sada aktivit. Zcela mírných posunů směrem ke zlepšení je dosaženo, avšak tyto rozdíly nevypovídají o jednoznačném úspěchu aplikovaných aktivit. Z výzkumného šetření tedy vyplývá, že žáci 5. ročníku ZŠ zcela správně nerozumí vztahům v ekosystému les.This diploma thesis deals with conceptual knowledge of elementary school students about the forest ecosystem. Ecological relationships are represented in the textbooks analyzed, but they are not sufficiently explained and practically practiced. Tasks are aimed at determining the level of understanding of the relationship between organisms and between organisms and the environment. The level of pupils' knowledge of the context is reflected in the test tasks, the design and implementation of which was carried out by the author. After the test, a set of activities is used to correct the deficiencies. Totally moderate shifts towards improvement are achieved, but these differences do not account for the unambiguous success of applied activities. The research shows that pupils of the 5th grade of the primary school do not quite understand the relationships in the forest ecosystem.
Keywords:
analysis of textbooks and science; corrective activities; ecology of the forest ecosystem; test tasks; analýza učebnic prvouky a přírodovědy; ekologie lesního ekosystému; nápravné aktivity; testové úlohy Citation: TOMÁŠTÍKOVÁ, Petra. Konceptuální znalosti žáků I. stupně ZŠ o ekosystému les. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/47960