Original title:
Využití klíčivosti v badatelsky orientovaném vyučování na ZŠ a nižším stupni gymnázia
Translated title:
Use of seed germination test in the inquiry-based science education at primary and lower secondary schools
Authors:
LANDOVÁ, Tereza Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá diskusí možností zpestření výuky klíčivosti v podobě pracovních listů a také možností využití testů klíčivosti v badatelské výuce přírodopisu a biologie na základní škole a nižším gymnáziu. Práce čtenáře seznamuje s obecnou problematikou vývoje, stavby a klíčení semen. Dále se zabývá badatelsky orientovaným vyučováním, což je v posledních letech jednou z nejvyužívanějších metod v přírodovědných předmětech. Pracovní listy vytvořené za tímto účelem jsou proto ověřeny v praxi a následně zpracovány a vyhodnoceny. Práce diskutuje, zda je klíčivost vhodným biologickým materiálem pro badatelské vyučování a také, zda lze tyto pracovní listy doporučit jako didaktický výukový materiál umožňující rozvoj dovedností a teoretických znalostí o klíčení.This diploma thesis discusses the possibilities of diversifying the teaching on the issue of germination in the form of worksheets as well as possibility of using germination tests in the inquiry-based teaching of biology at elementary schools and lower secondary schools. The readers are introduced into the general issues regarding seed development, construction and germination. It then deals with iquiry-based teaching, which is one of the most used methods in biology education in recent years. Worksheets created for this purpose are therefore validated through teaching practice and subsequently processed and evaluated. The paper discusses whether germination is a suitable biological material for inquiry-based teaching and also whether these worksheets can be recommended as a didactic teaching material for the development of skills and theoretical knowledge of germination.
Keywords:
condition of germination; inquiry-based education; Plant seeds; science and biology education.; seed germination; badatelsky orientované vyučování; klíčení semen; podmínky klíčení rostlin; Semena rostlin; výuka přírodopisu a biologie. Citation: LANDOVÁ, Tereza. Využití klíčivosti v badatelsky orientovaném vyučování na ZŠ a nižším stupni gymnázia. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/45058