Original title:
Horizonty svaté Kláry
Translated title:
Horizons of Saint Clara
Authors:
Součková, Štěpánka ; DUFEK, Jiří (advisor) ; MRAVCOVÁ, Marie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je srovnávací studií filmu Nápady svaté Kláry (1980, Západní Německo, režie Vojtěch Jasný, scénář Jelena Mašínová a Pavel Kohout), románu Nápady svaté Kláry (1980, Západní Německo, autor Pavel Kohout) a filmové adaptace této knihy Svatá Klára (1996, Izrael, režie Ari Folman a Ori Sivan). Sleduje obsahové a stylotvorné proměny látky ve třech různých zpracováních s ohledem na dobový kontext a osobnosti autorů. Cílem bakalářské práce je poukázat na nepříliš reflektované tituly zásadních českých autorů, které byly za dob tzv. normalizace vytvořeny v exilu a které v devadesátých letech inspirovaly izraelské filmaře k originální a posléze mezinárodně oceňované adaptaci.This bachelor thesis is a comparative study of the film The Ideas of Saint Clara (1980, West Germany, directed by Vojtěch Jasný, written by Pavel Kohout and Jelena Mašínová), the novel The Ideas of Saint Clara (1980, West Germany, written by Pavel Kohout) and the film adaptation of the novel Saint Clara (1996, Israel, directed by Ari Folman and Ori Sivan). The study is focused on changes of content and style in three different cases with respect to the historical context and authors' personalities. The aim of this bachelor thesis is to point out neglected titles of major Czech authors, which were created in exile during the so called normalization period and which inspired Israeli filmmakers to produce the original, internationally known and award-winning adaptation.
Keywords:
exil; filmoví režiséři; Folman, Ari, 1962-; izraelská kinematografie; Jasný, Vojtěch, 1925-; Kohout, Pavel, 1928-; Mašínová, Jelena, 1941-; Sivan, Ori, 1963-
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10111