Original title:
Vliv mnohonásobného zatěžování na vybrané parametry lehkého betonu
Translated title:
Influence of multiple cyclic loading on the selected parameters of lightweight concrete
Authors:
Alexa, Martin ; Misák, Petr (referee) ; Kocáb, Dalibor (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá sledováním hodnot vybraných parametrů (zejména statického modulu pružnosti) lehkého betonu v tlaku před a po vícenásobném cyklickém zatěžování. Pomocí odporových tenzometrů byly měřeny deformace zkušebních těles při zatěžování. Cyklicky zatěžována byla zkušební tělesa tvaru válce průměru 150 mm a výšky 300 mm a bylo provedeno až 4 500 zatěžovacích cyklů, které vycházely ze zkoušky statického modulu pružnosti v tlaku. Z naměřených hodnot zatížení a deformací byl stanoven modul pružnosti v tlaku. Cílem práce je posouzení změny hodnoty statického modulu pružnosti a dalších vlastností lehkého betonu vlivem vícenásobného zatěžování.
The diploma thesis deals with the observation of the values of selected parameters (especially the static modulus of elasticity) of light-weight concrete in compression before and after multiple cyclic loading. The deformation of test specimens during multiple cyclic loading were measured with resistive strain gauges. Test specimens (cylinders with a diameter of 150 mm and height of a 300 mm) were cyclically loaded and up to 4 500 loading cycles were performed. The aim of this thesis is assessment changes in the values of static modulus of elasticity depending on the number of loading cycles.
Keywords:
compressive strength; Light-weight concrete; mass loss; modulus of elasticity; multiple cyclic loading; tensile splitting strength; hmotnostní úbytek; Lehký beton; modul pružnosti; pevnost v příčném tahu; pevnost v tlaku; vícenásobné cyklické zatěžování
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/70358