Original title:
Autentický člověk Jan Patočka
Translated title:
Authentic Man Jan Patočka
Authors:
Mrázek, Jan ; MARUŠÁK, Radek (advisor) ; ČERNÍK, Roman (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce je popisem realizace pedagogického projektu, který používá metod dramatu ve výuce filosofie. Jeho tématy jsou pravda, autenticita a Charta 77, s přihlédnutím k osobě a práci Jana Patočky. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je představen vznik projektu, příprava realizace, filosofická východiska a také rozbor metodiky dramatu ve filosofii. V praktické části je pak zaznamenán průběh projektu s poukazy na naplnění, či nenaplnění východisek z teoretické části. Klíčovou metodou práce je reflexe. Oborově stojí na pomezí pedagogiky, filosofie a divadla a jejím cílem je vyvodit z realizace projektu metodické závěry. Tyto závěry jsou postaveny na pedagogických i filosofických předpokladech. Práce může být inspirací pro pedagogy zabývající se spojením metod dramatu a jiných oborů ve výuce nebo pro pedagogy, hledající filosofická východiska své práce.This work is a description of the realization of a pedagogical project that uses the method of drama in teaching philosophy. It's themes are the truth, authenticity and Charter 77, with focus on the personality and work of Jan Patočka. It is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part presents the creation of the project, the preparation of the realization, the philosophical starting points and also the analysis of the methodology of drama in philosophy. In the practical part, the realization of the project is being described, with notes on the fulfillment or non-fulfillment of the starting points from the theoretical part. The key method of the work is reflection. It is set between pedagogy, philosophy and theater and aims to draw methodological conclusions from the implementation of the project. These conclusions are based on pedagogical and philosophical assumptions. This work may be an inspiration for pedagogues dealing with the combination of drama and other disciplines in teaching or for educators seeking the philosophical foundations of their work.
Keywords:
drama ve filosofii; dramatická výchova; filozofie; filozofie výchovy; Patočka, Jan, 1907-1977; pedagogická metodologie; reflexe (filozofie); strukturované drama
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10015