Original title:
Pedagogické praxe v přípravě angličtinářů
Translated title:
Practicum in training teachers of EFL
Authors:
Pospíšil, Jan ; Gráf, Tomáš (advisor) ; Čermák, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This thesis focuses on the topic of teaching practicum in training teachers of EFL. The practicum is regarded as a complex didactic tool realized for a specific purpose with a specific aim. The theoretical part of the thesis presents the concept of practicum and the role of its participants. Furthermore, it presents the practicum models used in Finland, Germany and Belgium. Based on secondary literature and on the description of the practicum models used in the selected countries, the theoretical part proposes recommendations for enhancing the efficiency of practical training within the lifelong learning programme. The aim of the empirical part of this thesis is to find out how novice teachers evaluate their practical training and the beginning of their teaching career. The research is based on five case studies of teachers educated at the Faculty of Arts at Charles University and one case study of a teacher educated at the Faculty of Education at the University of South Bohemia. Semi- structured interviews were conducted to find out whether the novice teachers felt sufficiently prepared for their career and whether they consider the practicum model efficient. The research findings suggest that the practicum model used within the lifelong learning programme is inadequate and does not sufficiently...Tato diplomová práce se zabývá problematikou pedagogických praxí a její rolí v praktické přípravě učitelů anglického jazyka. Práce pojímá pedagogickou praxi z pohledu didaktiky, tedy jako nástroj používaný za účelem připravit učitele na jejich budoucí kariéru. Teoretická část rozebírá, na základě sekundární literatury, jakou roli povinná pedagogická praxe hraje a jací účastníci do ní vstupují. Dále představuje modely praktické přípravy učitelů používané ve Finsku, Německu a Belgii. Na základě tohoto popisu jsou předloženy návrhy pro zvýšení efektivity povinné pedagogické praxe v rámci programu celoživotního vzdělávání. V empirické části se práce zaměřuje na to, jak svou praktickou přípravu hodnotí začínající učitelé. Základem výzkumu jsou případové studie pěti začínajících učitelů připravovaných na Filozofické fakultě Karlovy univerzity a jedné začínající učitelky připravované na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity. Cílem výzkumu bylo na základě polostrukturovaných rozhovorů zjistit, jak začínající učitelé hodnotí praxi a zda je připravila pro začátek jejich budoucí kariéry. Výsledky výzkumu naznačují, že příprava učitelů anglického jazyka připravovaných v rámci programu celoživotního vzdělávání je nedostatečná. Mezi hlavní nedostatky současného modelu praktické přípravy patří její délka,...
Keywords:
English language teaching|teaching practicum|qualitative research|multiple case study|faculty teachers; výuka anglického jazyka|pedagogická praxe|souvislá pedagogická praxe|průběžná pedagogická praxe|mnohonásobná případová studie|fakultní učitelé
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/93112