Original title:
Komparace dramatu Bouře a libreta k opeře Káťa Kabanová
Translated title:
Comparison of drama The Storm and libretto to opera Katya Kabanova
Authors:
Zoubková, Lenka ; Kosáková, Hana (advisor) ; Kitzlerová, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky): Tématem bakalářské práce je komparace dramatu Bouře Alexandra Nikolajeviče Ostrovského a libreta k opeře Káťa Kabanová skladatele Leoše Janáčka. Stručně shrnuje vznik, první uvedení a přijetí obou děl, krátce charakterizuje děj a hlavní postavy původního díla. Následně práce zkoumá okolnosti vzniku libreta, hledá odpověď na otázku, proč si Leoš Janáček vybral drama Bouře jako předlohu pro svoji operu. Hlavním cílem práce je srovnání děje a postav obou děl se zaměřením na hlavní postavu Káťu Kabanovou. Na závěr se práce snaží zodpovědět otázky, proč došlo ke změnám v libretu oproti původní předloze, jaký smysl tyto úpravy měly a co k nim autora vedlo.(in English): The topic of this thesis is The Comparison of Drama The Storm by Alexander Nikolayevich Ostrovsky and Libretto to Opera Katya Kabanová by composer Leoš Janáček. It summarises the creation, the premiere and the reception of both pieces of art, shortly describes the story, the main characters of the original work of art. Then, the thesis studies the circumstances of the creation of libretto, seeks the answer to the question why Leoš Janáček chose to write an opera based on drama The Storm. The main target of the thesis is the comparison of the story and the characters of both pieces of art with the focus on main character Katya Kabanová. In the end, the thesis tries to answer the questions why the libretto was changed as opposed to the original piece of art, what was the meaning of those changes and what influenced the author to make them.
Keywords:
Leoš Janáček|Alexander Nikolayevich Ostrovsky|libretto|Katya Kabanova|drama|plot|heroes; Leoš Janáček|Alexandr Nikolajevič Ostrovskij|libreto|Káťa Kabanová|drama|děj|postavy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/92761