Original title:
Gaspar Noe, autor zvrácené narace
Translated title:
Gaspar Noe, autor of twisted narration
Authors:
Rezler, Luboš ; BENDOVÁ, Helena (advisor) ; ČENĚK, David (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato teoretická bakalářská práce má za cíl formálně a narativně analyzovat a tematicky interpretovat dva filmy režiséra Gaspara Noé. Zpočátku popisuje vývoj jeho díla včetně realizací krátkých filmů a videoklipů. Následně analyzuje tvorbu tohoto autora v rámci hnutí " New French Extremity". Dále si práce klade za cíl analyzovat filmy "Irreversible" 2002 a "Enter the Void" 2009. Zabývá se především hledáním specifických výrazových prostředků a jejich vývojem mezi dvěma zmíněnými tituly. Zároveň pátrá a vyhledává interpretační zdroje a strategie, které by mohli autorovo dílo rozšířit o možné souvislosti, inspirace či významy. Práce zkoumá stěžejní témata Noého filmů, mezi které patří vztah mezi sexualitou a násilím, posmrtný život, instinktivní chování jedince a podobněThis bachelor thesis has a goal to formally and narratively examine and thematically interpret two films of director Gaspar Noé. At the begining, it analyses evolution of his work, including realization of short films and music videos. Furthermore it examines his works in context of „New French Extremity“ movement. Another ambition of this thesis is to analyse films „Irreversible“ 2002 and „Enter the Void“ 2009. It mostly focuses in searching for specific expressive resources and strategies which could expand authors work for potential uncovered context, inspiration and meanings. Thesis examines crucial themes of Noés films which include topics as ; relationship between sexuality and violence, afterlife, instinctive behaviour of individual, et cetera.
Keywords:
analýzy filmových děl; filmová teorie; filmoví režiséři; francouzská kinematografie; Noé, Gaspar, 1963-
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9962