Original title:
Reprezentace hebrejského písma v křesťanské ikonografii a jeho funkce
Translated title:
The Representation of Hebrew Script in Christian Iconography and Its Functions
Authors:
Glancová, Alžběta ; Žonca, Milan (advisor) ; Sládek, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá výskyty hebrejského a pseudo-hebrejského písma v křesťanském umění. Nejranější výskyt pseudo-hebrejského písma v umění je datován již do šestého století o. l. Práce se věnuje období od 12.-17. století, kdy je výskyt dochovaných inskripcí nejčastější. Většina autorů těchto inskripcí buď neovládala hebrejský jazyk vůbec, nebo dokázala pouze umně okopírovat hlásky hebrejské abecedy, s nimiž měla vizuální zkušenost. Přesto můžeme pozorovat různá, někdy velmi důmyslná, užití inskripcí ve výtvarném umění, která se mění v závislosti na kulturně-historickém kontextu doby vzniku díla, objednávce mecenáše, umístění uměleckého díla, na jeho autorovi a dalších skutečnostech. Na pozadí konkrétních příkladů zasazuje práce zobrazování hebrejštiny do kontextu středověkého a raně novověkého chápání hebrejštiny jako původního svatého jazyka, a propojuje fenomén hebrejských inskripcí v křesťanském umění s židovsko-křesťanskou polemikou a zájmem křesťanských teologů o hebrejštinu. Jednotlivé kapitoly práce se věnují zobrazení titulu crucis, desek desatera a nápisům na oděvech a předmětech.The bachelor thesis discusses examples of Hebrew and pseudo-Hebrew script incorporated into Christian art. The earliest evidence of pseudo-Hebrew script in art is dated by the 6th century. The thesis deals with the period between the 12th and 17th centuries when these inscriptions were most common. Most authors of the inscriptions had no knowledge of Hebrew and they produced skilful copies of Hebrew letters with which they were acquainted only visually. Nevertheless, they employed these inscriptions in their works in various sophisticated ways which change according to the cultural-historical context of the artwork, the order, the placement of the artwork, its author and other facts. The portrayal of Hebrew language is set within the context of medieval and early- modern understanding of Hebrew as the original holy language and it connects the phenomenon of Hebrew inscriptions in Christian Art with the Judeo-Christian polemics and the interest of Christian theologians in Hebrew. Individual chapters deal with the portrayal of the titulus crucis, the tablets of the law and the inscriptions on clothes and objects of daily or ritual use.
Keywords:
Hebrew Inscriptions|Hebrew|Iconography|Christianity|Judaism|Giotto|Rembrandt|Schäufelein|Michelangelo|Old Testament|New Testament|Titulus crucis|Bible|Ritual clothes|Profane clothes|Art; hebrejské inskripce|hebrejština|ikonografie|křesťanství|judaismus|Giotto|Rembrandt|Schäufelein|Michelangelo|Starý zákon|Nový zákon|titulus crucis|Bible|rituální oděvy|profánní oděvy|výtvarné umění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/91566