Název:
Herec nebo tanečník
Překlad názvu:
Actor or Dancer
Autoři:
Šurková, Julie ; NOVÁK, Vladimír (vedoucí práce) ; TRPIŠOVSKÝ, Lukáš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce je teoretickým shrnutím studia současného a moderního tance
na taneční konzervatoři Duncan Centre a následného studia na katedře alternativního
a loutkového divadla Akademie múzických umění v Praze. Zabývá se srovnáváním tak
blízkých a zároveň vzdálených profesí jakými jsou herectví a tanec. Jejím cílem je
pojmenovat v čem se obory shodují a kde se naopak rozcházejí. Zda je pro tanečníka
těžké stát se hercem, zda je pro herce těžké stát se tanečníkem. A za jakých okolností
je možné naplnit profesi tanečníka i herce na plný úvazek. V první části se práce opírá
o mou vlastní zkušenost a můj osobní pohled na herce a tanečníka. Snaží se vyvrátit
nevhodné pojmenování-performer, které běžně používáme pro všechny, jež naplňují
více než jednu uměleckou činnost. V druhé části se práce zabývá fyzickým tréninkem
obou profesí a snaží se pojmenovat, co musí tanečník přidat ke svému vzdělání, chceli
se stát hercem. V poslední části se pak zaměřuje na zkušební proces, hledá chvíle
ve kterých se obory stoprocentně protínají a schází se tak v jednom bodu.This thesis is a theoretical description of my study of current and modern dance at the
dance conservatory Duncan Centre. The description continues with my study at the
Department of Alternative and Puppet Theatre at the Academy of Performing Arts in
Prague. There is a comparison of acting and dancing. Both are close and, at the same
time, distant areas of performance. The goal of the thesis it to identify the elements
that are shared or unique between them. Specifically, there is a description of the
difficulties for a dancer to become an actor and, on the other hand, for an actor to
become a dancer. There is also a list of conditions that need to be met for somebody
to be a full-time dancer and actor. The first part of the thesis describes my experience
and my view of an actor and dancer. The term 'performer' is discussed as it should not
be used for all the people who do more than one artistic area. The second part of the
thesis deals with training that is needed for dancing and acting. There is a list of the
requirements needed for a dancer to become an actor. The last part of the thesis
focuses on a trial period and it finds events when the areas merge in one.
Klíčová slova:
choreografie; herectví; performance (umění); tanec; umělecká tvorba
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/9944