Original title:
Úroveň tělesné zdatnosti a zjištění úrovně motoriky u dětí mladšího školního věku
Translated title:
The level of physical fitness and the detection of the motor skills level of primary school age children
Authors:
Munia, Jan ; Kokštejn, Jakub (advisor) ; Musálek, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Úroveň tělesné zdatnosti a zjištění úrovně motoriky u dětí mladšího školního věku Cíle práce: Zjistit aktuální úroveň tělesné zdatnosti a základní motoriky dětí mladšího školního věku. Metoda: Hlavní metodou výzkumu bylo pozorování. Výzkumný soubor zahrnoval 54 dětí (8,9±0,6 let; 31 dívek a 23 chlapců). Pro hodnocení tělesné zdatnosti byl použit Unifittest (6- 60), pro hodnocení motoriky byl použit motorický test MABC-2. Studentův t-test a Cohenův koeficient velikosti účinku byly použity pro hodnocení skupinových rozdílů. Výsledky: V motorickém testu MABC-2 dosáhlo 22 % dětí výsledku v zóně nad 84 percentilem, 20 % dětí v rozmezí 51.-84. percentil, 50 % dětí 17.-50. percentil, 4 % dětí 6.-15. percentil a též v zóně < 5. percentil. Výsledky testové baterie Unifittest (6-60) ukázaly, že 41 % dětí bylo průměrných, 20 % podprůměrných, 17 % výrazně podprůměrných, 15 % nadprůměrných a 7 % výrazně nadprůměrných. Dívky dosáhly významně vyššího výkonu v celkovém skóre motorického testu MABC-2 v porovnání s chlapci (11,5±2,7 vs. 10,0±3,2; d=0,51) a byly lepší ve všech subtestech. Avšak významně lepšího výsledku dosáhly dívky pouze v subtestu manuálních dovedností (12,4±3,1 vs. 10,6±3,0; d = 0,59; p < 0,05). Naopak chlapci dosáhli vyššího výkonu v úrovni tělesné zdatnosti v porovnání s dívkami...Name: The level of physical fitness and the detection of the motor skills level of primary school age children. Objectives: To find out the current level of physical fitness and basic motor skills of primary school age children. Methods: The main method of the research was an observation. The study included 54 children (8.9 ± 0.6 years old, 31 girls and 23 boys). For the evaluation of physical fitness, we used the Unifittest (6-60) and for the evaluation of motor skills was used the MABC-2 motor test. The Student's test and the Cohen's d effect size coefficient, were used for the evaluation of group differences. Results: In the MABC-2 motor skills test, 22 % of children achieved the result in a zone above the 84th percentile, 20 % of children were between 51-84th percentile, 50 % of children were in the range between 17-50th percentile, 4 % of children were between 6-15th percentile and another 4 % of children were in the range of <5 percentile. The results of the Unifittest test battery (6-60) showed us that 41 % of children were average, 20 % of children were below average, significantly below were 17 % of children, above average were 15 % of children and 7 % of children were well above average. Girls achieved significantly higher overall MABC-2 performance compared to boys (11.5 ± 2.7 vs 10.0 ±...
Keywords:
MABC-2; motor skills; physical fitness; primary school age; UNIFITTEST (6-60); MABC-2; mladší školní věk; pohybové dovednosti; tělesná zdatnost; UNIFITTEST (6-60)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90618