Název:
Kognitivní procesy při taktilním vnímání geometrických těles nevidomými žáky
Překlad názvu:
Cognitive precesses of blind pupils when perceiving geomatrical shapes
Autoři:
Šleglová, Klára Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: BSTRAKT DIPLOMOVÉ PRÁCE Tématem diplomové práce je zkoumání kognitivních procesů (zejména vnímání, představ a myšlení) u nevidomých žáků prostřednictvím experimentů geometrickými tělesy. Nástrojem experimentu jsou čtyři úlohy (dvě pro jednoho žáka, dvě pro dvojici žáků), které jsou zaznamenány na video, přepsány do písemných protokolů a poté analyzovány. Jako teoretické východisko analýz byl na základě odborné literatury sestaven přehled zapojených, resp. pojmenování deficitních kognitivních funkcí. Dalšími důležitými teoretickými východisky byly také poznatky práci jsou z nich obsaženy ty, které se věnují vývoji hmatového vnímání (geometrických těles), vývojovým stádiím vytváření operací dle Piageta, kognitivním mechanismům v významu komunikace ve výuce matematiky (resp. Analýza experimentů zahrnuje pozorování hmatového (taktilního) vnímání, představ, myšlení, kognitivních procesů, řeči a komunikace, popř. jiných jevů podstatných pro konkrétní úlohu. LÍČOVÁ SLOVA nevidomý žák, kognitivní procesy, (deficitní) kognitivní funkce, komunikace, geometrická tělesa, průvodní jevy těles, taktilní vnímání
Klíčová slova:
(deficitní) kognitivní funkce; geometrická tělesa; kognitivní procesy; komunikace; nevidomý žák; průvodní jevy těles; taktilní vnímání; (deficit) cognitive function; attributes of solids; blind pupil; cognitive processes; communication; geometric solids; tactile perception