Original title:
Charakteristika jazykových prostředků v současných publicistických textech
Translated title:
Characteristics of language means in contemporary journalistic texts
Authors:
Jakubů, Kamila ; Zeman, Dalibor (advisor) ; Haupenthal, Thomas Maria (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V teoretické části autorka stanoví hypotézu, které jevy se budou častěji objevovat v seriózních resp. bulvárních denících a tuto hypotézu podloží odbornou literaturou. Dále budou v teoretické části vybrané jevy blíže popsány na základě sekundární literatury. V praktické části budou tyto vybrané jevy sledovány v konkrétním bulvárním a seriózním deníku a bude porovnávána četnost jejich výskytu. Cílem práce je popsat jazykové prostředky, které jsou typické pro seriózní, resp. bulvární tisk. U vybraných jevů (např. , anglicismy, FVG, frazeologismy, složeniny tvořené pomlčkou apod.) bude sledována nejen četnost jejich výskytu, ale zejména aktuální tendence v užívání těchto jevů. KLÍČOVÁ SLOVA lingvistika, jazykové prostředky, publicistické texty, bulvární tisk, seriózní tiskIn the theoretical part, the hypothesis about more prevalent occurences in serious and tabloid newspapers will be established. This hypothesis will be validated by research literature. Furthermore, the chosen occurrences will be described in details on the basis of secondary literature. In the practical part, the selected occurrences will be mapped out in chosen serious and tabloid newspapers and the frequency of their appearance will be compared. The aim is to describe the language means that are typical for serious respectively tabloid newspapers. By selected occurrences (for example anglicisms, FVG, phraseologisms etc.) will be monitored not only their frequency, but especially the current trends in the use of these phenomena. KEYWORDS linguistics, language means, journalistic texts, tabloid, serious press
Keywords:
journalistic texts; language means; linguistics; serious press; tabloid; bulvární tisk; jazykové prostředky; lingvistika; publicistické texty; seriózní tisk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90389