Original title:
Vývoj legislativních úprav pro občany se speciálními potřebami včera a dnes
Translated title:
The development of the legislation for people with special needs yesterday and nowadays
Authors:
KLIVANDOVÁ, Alena Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na porovnání legislativních úprav vzdělávacího systému pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami v letech 1980 1989 a v letech současných 2010 2016. Bakalářská práce čerpá z rozboru odborné literatury, legislativy, internetových zdrojů. Skládá se z části teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena nejprve na vymezení základních pojmů, následně se zabývá vzděláváním osob se speciálními vzdělávacími potřebami, poté nastiňuje téma práv a lidí s postižením. Praktická část přináší seznámení s obsahem kurikulárních dokumentů, jimiž jsou školské zákony. Dále se zaměřuje na komparaci legislativních úprav vzdělávacího systému pro osoby se znevýhodněním. Tato část práce je doplněna kazuistikami dvou osob, které procházeli školským systémem v různých dobách. Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jak se vzdělávali děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami v letech minulých a v současnosti, a které vzdělávání bylo pro tyto osoby kvalitnější a přínosnější. Dílčím cílem bylo zpracovat kazuistiky vzdělávání těchto osob. Na základě šetření bylo zjištěno, že obě legislativní úpravy se zabývají vzdělávání lidí se znevýhodněním, avšak současná legislativa má pozorovatelné přínosy a pozitiva pro tyto jedince. Tato bakalářská práce by měla přinést vhled do problematiky podmínek a přístupu k vzdělání, zároveň by mohla být zdrojem informací pro osoby zabývající se oblastí edukace znevýhodněných osob. This bachelor thesis is focused on the comparison of the legislation of educational systems for people with special education needs in 1980´s and nowadays. The thesis draw from specialised literature, the legislation and internet sources. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part contains description of basic terms and is about education of people with special education needs, it includes rights of these people too. The second part is about curricular documents school laws. After this, compares legislative changes of educational system for people with special educational needs. This part is completed by casuistries which describe two people whose went through of educational systems in different time periods. The main aim of this research was to find out, how was children and students with special needs educated more than 30 years ago and nowadays, and which of these periods is better for them. The sub-aim of the work was made casuistries focused on education of these people. On the base of my research I found, that both legislative adjustments are concentrated on education of people with special needs, but contemporary legislation has visible benefits and positives for these people. This bachelor thesis should bring better insight into this problematics and could be source of information about education of people with special education needs simultaneously.
Keywords:
education; inclusion; integration; people with special education needs; rights; school laws; inkluze; integrace; osoby se speciálními vzdělávacími potřebami; právo; vzdělávání; školské zákony Citation: KLIVANDOVÁ, Alena. Vývoj legislativních úprav pro občany se speciálními potřebami včera a dnes. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/51093