Original title:
Porovnání přístupů k výzkumu epizodické paměti u lidí z hlediska kognitivní psychologie a neurověd
Translated title:
Comparison of episodic memory research approaches in human, from the viewpoint of cognitive psychology and neuroscience.
Authors:
Kočí, Markéta ; Vlček, Kamil (advisor) ; Červená, Kateřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Epizodická paměť umožňuje člověku vybavit si události z osobní minulosti. Děje se tak charakteristickým procesem vzpomínání, během něhož je událost znovu-prožívána za současného vybavení si bohatého časoprostorového kontextu a autonoetického uvědomění - uvědomění sebe sama. Další charakteristiky epizodické paměti byly navrženy v jejích jednotlivých modelech. Některé se zabývají procesy ukládání, vybavování a konsolidace, jiné prostorovým kontextem, časovým trváním událostí, zařazením do životního kontextu nebo charakteristickým pocitem při vybavování. Jejich přístupy se vzájemně místy vylučují, shodují i doplňují a poskytují tak komplexní obraz možných pojetí epizodické paměti.Episodic memory allows a person to recall events of one's personal past. During the retrieval, memory is re-experienced as a vivid imaginary experience, accompanied by a rich temporo-spatial context and autonoetic consciousness - awareness of the self. Further episodic memory characteristics are captured in its several models. Some of them focus on the encoding, consolidation and retrieval processes, other on the spatial context, time duration of events, autobiographical context or characteristic feelings during retrieval. The models differ in some aspects and converge in other aspects, and given together they provide general view on episodic memory approaches.
Keywords:
episodic memory; functional imaging methods; memory; memory processes; spatial-temporal context; epizodická paměť; funkční zobrazovací metody; paměť; paměťové procesy; časoprostorový kontext
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/87575