Original title:
Soutěž Matematický klokan z pohledu budoucího učitele
Translated title:
Math Kangaroo competition in terms of future teacher.
Authors:
KARLOVSKÁ, Tamara Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřená na pohled budoucího učitele na matematické soutěže a jejich vliv na rozvoj klíčových kompetencí, se zaměřením na soutěž Matematický klokan. V práci jsou řešeny příklady kategorií Benjamín a Kadet z ročníku 2015, ale najdeme zde také sadu pracovních listů přibližujících obdobné příklady, jaké se nacházejí v této matematické soutěži. Tyto příklady mají sloužit slabším žákům jako příprava na tuto soutěž, či na oživení hodin matematiky. Řešení je ilustrováno pomocí obrázků, náčrtků, geometrických konstrukcí, tabulek a slovních komentářů, které mají žákům problematiku v jednotlivých příkladech přiblížit.This diploma thesis presents the perspective of a future teacher on mathematical contests and their impact on the development of crucial competencies, with special focus on the contest Mathematical kangaroo. The thesis deals with test questions from categories Benjamin and Kadet from 2015. Furthermore, a set of worksheets expounding similar examples that can be found in this contest, is included in the thesis. These exercises are established to serve pupils with inferior results as a preparation for the contest, or for the enlivening of math classes. Solution is illustrated via pictures, sketches, geometrical constructions, tables and verbal comments that should help pupils to better understand the topics.
Keywords:
development of crucial competencies; logical exercises; Mathematical kangaroo; nonstandard mathematical exercises; worksheets; logické úlohy; Matematický klokan; nestandardní matematické úlohy; pracovní listy; rozvoj klíčových kompetencí Citation: KARLOVSKÁ, Tamara. Soutěž Matematický klokan z pohledu budoucího učitele. České Budějovice, 2017. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/44885