Název:
Gramatické časy vyjadřující budoucnost v učebnicích anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ
Překlad názvu:
Grammatical tenses expressing future in textbooks of English for lower secondary schools
Autoři:
KOŤAROVÁ, Eva Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá gramatickými strukturami vyjadřujícími budoucnost v sériích učebnic anglického jazyka. Tato práce je rozdělena na dvě části teoretickou a empirickou, přičemž větší důraz je kladen na část empirickou. V teoretické části je definována gramatika a vymezeny jednotlivé druhy gramatiky s důrazem na gramatiku vědeckou a pedagogickou. Stručně se věnujeme cílům gramatiky ve výuce cizího jazyka. Velký prostor je věnován přístupu vědeckých a pedagogických gramatik ke gramatickým strukturám vyjadřujícím budoucnost. Tato část poskytuje teoretický základ pro část praktickou. Empirickou část tvoří výzkumem vybraných sérií učebnic anglického jazyka pro základní školy. Základem empirické části je hloubková analýza a srovnání gramatických struktur vyjadřujících budoucnost ve vybraných sériích učebnic. Cílem analýzy a srovnání je zjistit, jaké struktury odkazující na budoucnost jsou v sériích prezentovány, jaké je jejich pořadí a tematický kontext, zda série věnují prostor typickým chybám žáků v těchto strukturách, zda přístup sérií k těmto strukturám odpovídá jejich popisu ve vědeckých gramatikách. Budeme se snažit ověřit, zda jsou v učebnicích prezentovány shodné gramatické struktury vyjadřující budoucnost v obdobném pořadí a podobných tematických kontextech. This diploma thesis deals with grammatical structures expressing future, which are presented in series of English language textbooks. This thesis is divided into two parts a theoretical and an empirical one. Emphasis is given on the empirical part. There is defined grammar and particular types of grammar are also described in theoretical part. There is focus especially on the linguistic and pedagogical grammar. Particular attention is paid to the conception of grammatical structures expressing future which is presented in the linguistic and pedagogical grammars. This part functions as theoretical basis for empirical part. The objective of the empirical part is to present research of chosen series of English language textbooks. The heart of the empirical part comprises an in-depth analysis and comparative study of grammatical structures expressing future which are presented in chosen series of English language textbooks. The aim of the analysis and comparison is to find out, which grammatical structures expressing future are presented in the series, what order they are presented in, what thematic context they are presented in, if there is paid attention to typical mistakes in these structures in the series, if the conception of grammatical structures expressing future which is presented in the linguistic grammars matches the presentation of these structures in the series. The aim is also to find out whether there are presented the same grammatical structures expressing future in similar orders and analogous thematic contexts in the chosen series of textbooks.
Klíčová slova:
gramatické struktury vyjadřující budoucnost; pořadí gramatických jevů; tematický kontext; typické chyby žáků; učebnice anglického jazyka; vědecké gramatiky; grammatical structures expressing future; linguistic grammars; order of grammatical structures; textbooks of English language; thematic context; typical mistakes of students Citace: KOŤAROVÁ, Eva. Gramatické časy vyjadřující budoucnost v učebnicích anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ. České Budějovice, 2017. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/44713