Original title:
Předčasné zahájení školní docházky u rozumově akcelerovaných dětí
Translated title:
Early initation of school attendance for intellectually accelerated children
Authors:
RÁČKOVÁ, Zdeňka Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem předkládané diplomové práce je zjistit a popsat, jak rodiče zpětně nahlíží na předčasné zahájení školní docházky u svých rozumově nadaných dětí, co rodiče k tomuto rozhodnutí vedlo a jaké byly reakce okolí. Teoretická část diplomové práce v jednotlivých kapitolách pojednává o tématech vztahujících se k problematice nadání, vývojové akcelerace a předčasného zahájení školní docházky. Teoretická část je rozdělena do tří větší částí - první z nich je věnována nadání, jeho definicím a vývojové akceleraci, dále souvislostem mezi nadáním, inteligencí a dědičností. Zmíněny jsou zde i některé modely nadání. Druhá část se zabývá nadaným dítětem, jeho charakteristikami a asynchronií v jeho vývoji. Poslední třetí část se zaměřuje na zahájení vzdělávání u dětí s akcelerovaným kognitivním vývojem, na školní zralost a připravenost, a možnosti akcelerace ve vzdělávání. Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, kterého se zúčastnili rodiče celkem šesti dětí, které zahájily školní docházku předčasně a zároveň v té době byly rozumově akcelerované. Opakovaným vyšetřením v pedagogicko-psychologické poradně bylo později u všech dětí diagnostikováno nadání v rozumové oblasti. The aim of the submitted diploma thesis is to find and describe how parents look back on the early school attendance in their intellectualy gifted children, what parents led to this decision and what were the reactions of the neighbourhood. The theoretical part of the diploma thesis deals with topics related to the issues of talent, developmental acceleration and premature start of school attendance. The theoretical part is divided into three major parts-the first one is dedicated to talent, its definitions and developmental acceleration and also the relationship between talent, intelligence and heredity. Some models of talents are also mentioned here. The second part deals with the gifted child, its characteristics and asynchrony in its development. The last part focuses on the initiation of education in children with accelerated cognitive development, school maturity and readiness and the possibility of acceleration in education. The practical part is dedicated to qualitative research ivolving parents of six children who started school attendance early and at the same time were intellectually accelerated. Later talent in the intellecutal area was diagnosed in all children based on repeated examination in Pedagogical Psychological Counseling Office.
Keywords:
acceleration in education.; Acceleration of intellectual development; early start of school attendance; gift; intellectually gifted children; Akcelerace rozumového vývoje; akcelerace ve vzdělávání.; nadání; předčasné zahájení školní docházky; rozumově nadané dítě Citation: RÁČKOVÁ, Zdeňka. Předčasné zahájení školní docházky u rozumově akcelerovaných dětí. České Budějovice, 2017. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/40806