Original title:
Postoje a názory učitelů k slovnímu hodnocení na středních odborných školách na Uherskohradišťsku
Authors:
Chovancová, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V rámci bakalářské práce bude zpracováno téma Postoje a názory učitelů k slovnímu hodnocení na středních odborných školách na Uherskohradišťsku. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části je definovat základní pojmy týkající se hodnocení, vymezit subjekty školního hodnocení včetně jejich vztahu, formulovat význam hodnocení ve vyučování, funkce, rizika školního hodnocení a popsat klasifikaci a školní hodnocení včetně jejich kladů a záporů. Zvolené téma bude v teoretické rovině řešeno pomocí komparace, analýzy a syntézy odborných zdrojů. V praktické části práce bude provedeno průzkumné šetření. Cílem praktické části je zjistit postoje a názory učitelů odborných předmětů a učitelů praktického vyučování a odborného výcviku na středních odborných školách na Uherskohradišťsku. Pro řešení daného tématu bude využito dotazníkového šetření, dotazník bude rozdělen na část postojovou a názorovou. Získání dat bude provedeno elektronickou administrací v březnu 2016. Získaná data z postojové části dotazníku budou zpracována pomocí deskriptivních statistických metod, otevřené otázky v názorové části budou zpracovány deskriptivními statistickými metodami a obsahovou analýzou. Následně bude provedeno vyhodnocení dotazníkového šetření. Zjištěné výsledky budou prezentovány formou tabulek a grafů, diskutovány a na tomto základě bude navrhnuto doporučení pro pedagogickou praxi a formulován závěr.The scope of the bachelor thesis will be the issue of Attitudes and opinions of teachers on verbal assessment at secondary vocational schools in the area of Uherské Hradiště. The thesis consists of two parts, theoretical and practical. The goal of the theoretical part is to define basic terms regarding assessment, specify the subjects of school assessment including their relationship, express the relevance of assessment in schooling, functions, risks of school assessment and to describe grading and school assessment including their strengths and weaknesses. The chosen topic will be dealt with on theoretical level by the means of comparison, analysis and synthesis of professional sources. The practical part will carry out research investigation. The goal of the practical part is to discover the attitudes and opinions of vocational teachers, teachers of practical training and special subjects at secondary vocational schools in the area of Uherské Hradiště. To solve the given issue, a questionnaire investigation will be used, the questionnaire consists of two parts attitude and opinion. The gain of data will be carried out by means of electronic administration in March 2016. The gained data from attitude part of the questionnaire will be processed by means of descriptive statistical methods. Open questions in the opinion part of the questionnaire processed by the means of descriptive statistical methods and contextual analysis. Evaluation of the questionnaire investigation will be carried out thereafter. The results will be presented in charts and graphs, there will be a discussion about the results. On the basis of the results will be proposed a recommendation for educational practice and a conclusion will be expressed.
Keywords:
klasifikace; slovní hodnocení; učitel; školní hodnocení; žák