Original title:
Optimalizace datových polí regulačního systému spalovacího motoru s nízkým momentem setrvačnosti
Authors:
Borovička, Marek Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na regulaci spalovacích motorů s nízkým momentem setrvačnosti, zejména jednostopých vozidel. Teoretická část zprvu pojednává o obecné regulaci spalovacích motorů, dále popisuje problematiku hardwarové architektury regulačního systému, snímačů, řídicích jednotek, akčních prvků, i jejich funkce a typy konstrukcí. Hlavní část je věnována experimentu, spočívajícím v optimalizaci dat v programovatelné řídicí jednotce závodního motocyklu, a následnému měření změn na válcovém dynamometru. Výstupem experimentu je nastavení specifických periferních funkcí řídicí jednotky a naladění regulačního systému spalovacího motoru motocyklu pro určitý režim provozu, v tomto případě provozu závodním.The thesis is focused on the regulation of a combustion engines with low moment of inertia, especially of a two-wheelers. The theoretical part firstly discusses about the regulation of internal combustion engines in general, further describes the problem of a hardware architecture of the control systems, sensors, electronic control units, actuators, their functions and design. The main part of the thesis is devoted to the experiment consisting in data optimization in the programmable electronic control unit of a racing motorcycle and subsequent measurement of influences on a dynamometer. The outcome of the experiment is setting of specific peripheral functions of the electronic control unit and adjustment of the control system of motorcycle combustion engine for a particular mode of operation, in this case for racing operation.
Keywords:
dynamometr; motocykl; rychlořazení; vstřikování; výkon; řídicí jednotka