Original title:
Komunikační dovednosti ve vybraných oborech středního odborného vzdělávání
Authors:
Peňáz, Vít Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem práce jsou komunikační dovednosti žáků ve vybraných oborech středního odborného vzdělávání. Střední odborné vzdělávání bylo pro potřeby práce omezeno výhradně na tříleté odborné vzdělávání s výučním listem. Analyzovány byly pouze technické obory elektrikář, modelář, strojní mechanik, nástrojař a obráběč kovů. Teoretická část práce si kladla za cíl zmapovat rozsah komunikačních dovedností, které jsou státem definovány v rámcových vzdělávacích programech jednotlivých oborů. Současně byly mapovány také školní vzdělávací programy jednotlivých oborů a to opět se zaměřením na komunikační dovednosti. Při tvorbě teoretické části práce byla použita metoda cíleného shromažďování informací. Praktická část práce byla definována dvěma cíli. Prvním cílem práce bylo na základě kvantitativního průzkumného šetření zjistit, zda se stanovené komunikační dovednosti vymezené rámcovými vzdělávacími programy, respektive školními vzdělávacími programy, staly během studia součástí výuky.Druhým cílem práce bylo rovněž na základě realizovaného průzkumného šetření zjistit, zda by oslovení respondenti doporučovali zařadit do školního vzdělávání doplňkovou výuku komunikačních dovedností zaměřenou na potřeby praxe. Výsledky průzkumného šetření ukazují, že se stanovené komunikační dovednosti vymezené rámcovými vzdělávacími programy výše uvedených oborů staly součástí výuky.Průzkumné šetření rovněž potvrdilo zájem oslovených respondentů o doplňkovou výuku komunikačních dovedností zaměřenou na potřeby praxe.The subject of the thesis are the communication skills of students of selected fields in secondary vocational education. Secondary vocational education is, for the purposes of the thesis, limited solely to 3-year vocational courses with an apprenticeship certificate. Only the following technical fields have been analysed: Electrician, Model Maker, Machinist, Toolmaker and Machine Tool Operator (Metals). The theoretical part of the thesis aimed to map the range of communication skills which are defined by the state in the national curricula of the individual fields. At the same time, the school curricula of the individual fields were mapped, and again, with the focus on communication skills. The method of targeted information gathering was used in the writing of the theoretical part of the thesis. The practical part of the thesis was defined by two objectives. The first objective was to find out, on the basis of a quantitative survey, whether the specified com-munication skills, set by the national curricula, or the school curricula, became part of the teaching during the study. The second objective was, again on the basis of the conducted quantitative survey, to find out whether the respondents would also recommend including the teaching of communication skills for practical purposes in the education. The results of the survey show that the specified communication skills have become part of the teaching. The respondents were also unanimously in favour of including the communication skills for practical purposes in the education.
Keywords:
komunikace; komunikativní kompetence; komunikační dovednosti