Original title:
Vlivy východní tradice v soudobé kontrabasové literatuře
Translated title:
Influences of Eastern Tradition in Contemporary Double Bass Literature
Authors:
Kellerová, Anna ; ŽALUD, Radomír (advisor) ; HUDEC, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce pojednává o soudobé literatuře pro sólový kontrabas a pro komorní ansámbly s kontrabasem, ovlivněné východní kulturou. Zabývá se díly jak evropských, tak i asijských skladatelů, mezi nimi do větší hloubky rozebírá život a kontrabasové skladby italského komponisty Giacinta Scelsiho a duo pro housle a kontrabas Together od Isanga Yuna. Hledá vztahy mezi tradiční hudbou různých kultur a soudobou vážnou hudbou. Dále se zde píše o technikách hry používaných v soudobé hudbě a o inovátorech sólové kontrabasové hry. Informace jsou čerpány z dostupné literatury, dále z webových stránek a hudebních nahrávek. Jedním ze zdrojů je též rozhovor s kontrabasistkou Joëlle Léandre.This thesis handles with contemporary literature for solo double bass as well as chamber ensembles with double bass, influenced by eastern cultures. It deals with masterpieces of european and asian componists, especially with Giacinto Scelsi’s life, his double bass pieces and also the duet for the violin and the double bass Together composed by Isang Yun. It searches for relationships among traditional music of different cultures and contemporary classical music. In this thesis you can find informations about interpretation techniques used in contemporary music and about innovators of the double bass playing techniques. As the information sources are used available books and catalogues, web pages, music recordings, as well as interview with the double bassist Joëlle Léandre.
Keywords:
hudba; hudba pro kontrabas; kontrabas; vzájemné působení; východní tradice
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9809