Original title:
Strategie vstupu společnosti Centropen, a.s. na čínský trh
Translated title:
Strategy of input of Centropen Company on Chinese market
Authors:
Březinová, Petra ; Tripes, Stanislav (advisor) ; Dvořák, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] S růstem společnosti Centropen se začíná tuzemský trh nasycovat, a proto je společnost nucena zvážit expanzi na zahraniční trhy. Úspěšnost celé expanzní akce často závisí na důkladném zanalyzování cílového trhu. Diplomová práce se zaměřuje na analýzu čínského trhu prostřednictvím 4C analýzy, jež zkoumá 4 oblasti, a to zákazníky, náklady, národní specifika a konkurenci. 4C analýza poskytuje odpovědi na dvě stanovené výzkumné otázky. První z nich se zaměřuje na podmínky, které musí společnost splnit při vstupu na čínský trh. Druhá otázka se týká výběru nejvhodnější formy vstupu na tento trh přímo pro Centropen. Pro analýzu čínského trhu a k zodpovězení výzkumných otázek byly využity sekundární zdroje dat, jako např. CzechTrade, Ministerstvo zahraničních věcí, BusinessInfo, Sinovia nebo Sovereign. Pro zjištění validity získaných informací byla sesbírána i data primární, a to prostřednictvím oslovení expertů na čínský trh. Na základě výsledků 4C analýzy se jako nejvhodnější forma vstupu pro Centropen jeví export s vytvořením reprezentační kanceláře v Šanghaji. Centropen může na čínském trhu uspět globálním produktem, který by měl být upraven podle místních specifik. Využita by byla strategie diferenciace s orientací na konkurenční výhodu výrobou kvalitních foukacích fixů.The company Centropen should consider expansion into foreign markets due to domestic market saturation. Successful foreign market penetration is not possible without deep analysis of target country. The goal of this thesis is to formulate entry strategy based on 4C analysis that includes Competition, Country, Cost and Customers perspectives at the Chinese market. This analysis help answering two research questions. The first one is focused on entry requirements to the Chinese market, the second one is the identification of proper entry strategy to this market for Centropen. The analysis was done using public secondary data sources (databases of CzechTrade, Ministry of Foreign affairs Czech Rep., BusinessInfo, Sinovia or Sovereign) at first. Secondly, Chinese market experts (from CzechTrade and Mr. Hrdina from Zdas company) were interviewed. The results of analysis showed that the proper entry strategy seem to be an export with establishing a representative office in Shanghai. The product should be global with some specification for the Chinese market. The differentiation strategy based on quality production of blowing felt-tip pens can be the way for competitiveness.
Keywords:
4C analysis; chinese market; entry modes; internationalization; strategy; 4C analýza; formy vstupu; Internacionalizace; strategie; čínský trh
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/68811